JOAN FAUS
WASHINGTON

Els EUA: paradigma del consum nadalenc

Les empreses catalanes aprofiten l'auge del comerç previst durant les tres setmanes prèvies a Nadal

En un país on el consum privat suposa més de dos terços de l'economia, les vendes durant el període de Nadal adquireixen una rellevància majúscula, també per a les empreses estrangeres. I aquesta sembla que serà una bona temporada. Segons els pronòstics de la Federació Nacional de Minoristes (NRF) dels EUA, durant el període comprès entre el Dia d'Acció de Gràcies (l'últim dijous de novembre) i el Nadal, les vendes als EUA s'incrementaran un 3,9% respecte al 2012, per sobre de la mitjana dels últims deu anys.

De moment, però, les coses no han començat gaire bé. Durant els quatre dies del pont d'Acció de Gràcies, quan les marques ofereixen descomptes molt agressius, els consumidors van gastar un 3,9% menys en comparació amb l'any anterior, segons la NRF. Cada consumidor va gastar de mitjana durant els quatre dies 407 dòlars (uns 297 euros).

El dia de més despesa va ser el l'anomenat Black Friday ( l'últim divendres de novembre), que és el de més vendes de tot l'any. En canvi, el comerç online sí que va créixer -un 17,3%, segons la consultora ComScore-, cosa que insinua quin pot ser el comportament en aquests últims dies de compres nadalenques. Un altre signe positiu és l'índex de confiança de l'usuari, que va pujar al desembre al nivell més alt des del juliol.

Durant les més de tres setmanes entre el Dia d'Acció de Gràcies i Nadal, els sectors que més venen són l'electrònic i el tèxtil. També incrementen les seves operacions el calçat, la joieria i l'alimentació. En tots aquests sectors, excepte en el tecnològic, hi ha destacades empreses catalanes i espanyoles instal·lades als EUA, encara que amb importants diferències en dimensió, preu i presència. Per exemple, es comercialitzen els perfums del grup Puig (Carolina Herrra, Paco Rabanne...) i Idesa (Custo, Armand Basi...), les joies de Tous, el cava de Freixenet, els vins de Torres, les sabates de Camper i la roba de Zara, Mango, Custo i Desigual. El sector de l'alimentació també està guanyant presència. L'any que ve la Generalitat, a través d'ACCIÓ i el projecte Catalan Gourmet USA, organitzarà una promoció de productes catalans al portal Tienda.com, el distribuïdor online de producte d'alimentació espanyola més gran als EUA.

Etiqueta catalana

Els sectors que més estan apostant pels Estats Units són el de la moda i el calçat, malgrat que es tracta d'un "mercat madur i competitiu, i molt exigent en termes de producte, servei i màrqueting", segons un recent informe de l'ICEX. "La moda espanyola no és gaire coneguda, amb l'excepció de Zara, una marca que els nord-americans no reconeixen forçosament com a espanyola. Espanya és més reconeguda pel seu calçat de qualitat", apunta. De fet, Espanya és el novè exportador de calçat als Estats Units, i en la confecció no de punt ocupa la posició 39 i en la confecció de punt la 50. Les exportacions de calçat són cinc vegades superiors a les de la confecció no de punt, tot i que en els últims quatre anys tenen una caiguda del 4% i un creixement d'un 32%, respectivament.