RETWEETS

Dos anys de l’inici del ‘tot inclòs’

Dimecres va fer dos anys que Telefónica va començar a vendre Movistar Fusión, una tarifa que integrava en una factura única els serveis de telefonia fixa, telefonia mòbil i accés a internet. Això va suposar una autèntica revolució, sobretot perquè la majoria dels clients de l’operadora van veure com la seva despesa mensual total en telecomunicacions baixava considerablement, en alguns casos a la meitat. L’octubre del 2012, Fusión era una modalitat de les que el sector anomena triple play i oferia per 60 euros una línia de fix amb ADSL de 10 megabits per segon i una línia de mòbil amb 500 minuts de trucades i internet 3G amb 1 gigabyte de descàrrega.

Des d’aleshores, les coses han canviat molt. Les rivals Vodafone i Orange, que volien que es prohibís a Telefónica vendre Fusión, ofereixen ara tarifes convergents similars i han comprat altres operadores -Ono i Jazztel, respectivament- per aprofundir en aquesta línia. A l’Estat hi ha cinc milions i mig de llars que tenen contractada una tarifa que inclou fix, mòbil i internet, i un milió més on la factura inclou televisió de pagament.

En el cas de Telefónica, l’evolució ha sigut especialment intensa. Té tres milions i mig de clients de Fusión (un de cada cinc són catalans), està convertint les ADSL a fibra òptica allà on ja n’hi ha, ha duplicat el volum de dades inclòs en les línies mòbils, que són compatibles amb 4G, i pel mateix preu ofereix televisió per internet. I gràcies a Fusión ha frenat les fugides de clients de mòbil (havia arribat a perdre més de mig milió de línies cada trimestre i ara en perd unes 300.000). De fet, les operadores que només ofereixen mòbil, com Yoigo i les virtuals, han deixat d’interessar els consumidors.

En aquest mercat, el contingut i els serveis han passat a ser l’element diferencial. Per això Telefónica ha comprat Canal+, prepara el llançament d’un canal de sèries, una plataforma de videojocs al núvol i un servei d’alarmes domèstiques en aliança amb Securitas.