HOSTELERIA
-JORDI VELERT

Despertar-se en un hotel amb l’olor de pa acabat de fer

Un forn de pa artesanal, una vinacoteca o un jardí a uns passos de l’habitació, la fórmula dels hotels Praktik per captar clients

Despertar-se en un hotel amb l’olor  de pa acabat de fer / IDOIA VALLVERDÚ Zoom

Un diumenge al matí, una extensa cua surt de l’Hotel Bakery Praktik i travessa el carrer Provença de Barcelona, entre Pau Claris i Roger de Llúria. No són clients de l’hotel: hi van a comprar pa. Des de la vorera es pot contemplar els forners traient del forn de llenya baguets i tota mena de brioixeria, a través d’unes parets de vidre transparent. Entre els clients, n’hi ha que prefereixen seure a dins del local per degustar-hi els productes. Ells també tenen a l’abast de la mirada els forners en acció a l’obrador. La imatge correspon a la sucursal a l’Eixample del forn Baluard, nascut al bell mig del barri de la Barceloneta de la mà d’Anna Bellsolà. Des de l’abril de l’any passat, el forn que ocupa la planta baixa de l’hotel és el reclam més atractiu del grup hoteler. “El fet que hagis d’accedir a l’hotel a través del forn ha generat interès”, comenta Anna Fuertes, responsable de comunicació de la cadena hotelera. “Hem rebut peticions i cobertura mediàtica des dels racons més insòlits del planeta”, afegeix.

Aquest negoci híbrid -barreja una empresa del sector turístic i una altra del sector de la restauració- se suma al Rambla, el Garden i el Vinacoteca, els altres establiments de l’empresa presidida per José María Trénor. La idea de negoci dels seus hotels és la tematització. L’octubre passat va obrir les portes Praktik Vinacoteca, un establiment on “et reben amb una copa de vi, cava o most quan arribes”. El Rambla, situat en un petit palauet construït al segle XIX, potencia l’arquitectura, mentre que el Garden ha convertit l’interior d’una illa de cases en un profús jardí.

El disseny curós és una de les senyes d’identitat del grup. Correspon a l’interiorista Lázaro Rosa-Violán. “Ens agraden les coses boniques i cada petit detall importa”, assenyala Fuertes, que qualifica el disseny dels hotels Praktik com a “funcional” -per això el nom de la cadena- però alhora “minimalista i acollidor”.

La cadena, que té de mitjana un 85% de les habitacions reservades per Setmana Santa, té un perfil de client predominantment estranger. “Tenim clients nord-americans que estan de creuer i en lloc d’un hotel de luxe modern i impersonal prefereixen l’autenticitat del Bakery”, indica Fuertes. “Saben que les habitacions són més petites però valoren l’estança en un edifici singular, amb serveis originals” com ara el forn, apunta. Tot i així, reconeix que la temporada baixa ha sigut “cada any pitjor que l’anterior”, i ho atribueix a la “competència deslleial” dels pisos turístics, que “provoquen problemes als veïns” i donen una “mala imatge” als hotels. “Treballem en pro d’una hoteleria responsable”, argumenta Fuertes, que assegura que el grup Praktik vol convertir els seus hotels en “punts de trobada on els turistes i els veïns de la zona puguin conviure pacíficament”.

Sense que sigui low cost -passar una nit en una habitació doble a l’Hotel Bakery val més de cent euros- la cadena ha reduït costos suprimint serveis addicionals com ara el servei de restauració, les sales de reunions o els minibars. L’hotel Praktik Rambla, amb preus més ajustats, és el producte del grup per als clients amb menys pressupost per al viatge. Aquest establiment, situat a la Rambla de Catalunya, recupera la casa on vivien els Climent Arola, una família burgesa. De fet, la voluntat de recuperar edificis antics amb importància arquitectònica és un altre dels valors diferencials de Praktik Hotels. Per exemple, el Metropol, a la Gran Vía de Madrid, està ubicat en un edifici catalogat.

Amb una plantilla de 44 treballadors, més del doble de la que tenia l’empresa fa dos anys, el creixement de Praktik ha sigut sostingut en el temps: si el 2010 facturava 2,5 milions d’euros, el 2011 n’eren 3,1 milions. El 2012, l’últim de què es tenen dades oficials, la companyia facturava un total de 4,2 milions d’euros.

De moment l’única aventura de Praktik fora de la ciutat és el Metropol. La companyia espera “donar sorpreses en el futur” sobre noves obertures, tot i que a hores d’ara no vol revelar els seus plans d’expansió.