David Tomás: “En la publicitat digital manen els informàtics”

Cofundador de Cyberclick, grup especialitzat en màrqueting 'online', premi Best Workplaces Spain 2014

David Tomás
 “En la publicitat digital  manen els informàtics” / IDOIA VALLVERDÚ Zoom

Vas muntar una empresa de publicitat digital l’any 1999, quan l’esclat d’internet encara no s’havia produït ni de bon tros!

Vaig estudiar enginyeria i treballava en una empresa d’alimentació, però amb el meu cunyat sempre parlàvem de muntar algun negoci pel nostre compte. Així que vam començar a observar el que estava passant en altres mercats i vam detectar que hi havia una oportunitat en el camp de la publicitat online. Vam començar amb els anuncis pay per click (en què l’anunciant paga cada cop que l’usuari clica sobre el seu anunci en una web), el que ara fa tothom però que el 1999 ningú feia. Vam aconseguir que una companyia japonesa invertís un milió d’euros en la nostra empresa. Els japonesos volien consolidar el negoci digital a Espanya per després saltar a l’Amèrica Llatina. Però llavors va arribar la crisi de les puntcom...

Has sobreviscut a dues crisis.

Sí, i de fet la primera va ser molt pitjor, perquè just acabàvem de començar. Sense la injecció de capital dels japonesos no hauríem sobreviscut. Vam anar creixent i el 2007 vaig acabar recomprant la participació als nostres socis japonesos, que havien fet fallida. Aquell any em vaig plantejar un canvi d’estratègia per afrontar dos nous reptes: estàvem molt endeutats i ens costava molt retenir el talent. Així que vaig optar per convertir Cyberclick en un bon lloc per treballar, menys jerarquitzat: vaig decidir transformar la companyia en un grup d’empreses més petites formades per emprenedors. Ara som cinc empreses i cobrim diversos àmbits de la publicitat digital per poder quantificar resultats davant els clients.

L’etapa de les agències de publicitat creativa s’ha acabat?

Actualment en la publicitat digital manen sobretot els matemàtics, tot i que també necessites els creatius, per exemple, per fer vídeos que acabin sent virals. La major part de la publicitat es basa a analitzar el big data i extreure’n informació de l’usuari. Una empresa pot bolcar tota la seva base de dades de clients a les xarxes socials, veure quins tenen un compte de Facebook i fer publicitat personalitzada.

Els diaris tornaran a ser rendibles amb la publicitat digital?

Hi ha noves fórmules, com la publicitat nadiua, la compra de continguts en mitjans de comunicació, que s’integren en el mateix disseny i enriqueixen l’experiència del lector. ¿T’has fixat en les notícies relacionades que sovint apareixen sota d’un article en la web d’un diari? Algunes són publicitat.

El 2014 vau guanyar el premi Best Workplaces 2014 a Espanya en la categoria de pimes. Què és el que us fa especials?

El fet d’estar sempre en contacte amb emprenedors, i també la nostra cultura d’empresa, que és una mica rara. Mesurem la felicitat dels empleats cada dia amb un programa informàtic basat en semàfors que recull el seu estat d’ànim quan arriben a treballar i quan se’n van! El sistema valora si la feina que fan està alineada amb el que els agrada. Tampoc tenim comandaments intermedis, aquí tothom s’autogestiona, no tenim horaris... Creiem que a la gent qualificada li agrada treballar així. Quan algú fa el que li agrada és més probable que obtingui més bons resultats i tingui més autoconfiança, i això afecta en positiu les seves relacions amb els companys, amb la família i la parella.