J.F.

David Cadden: "Els preus baixos no són sostenibles"

David Cadden: "Els preus baixos  no són sostenibles" / ARA Zoom

En una entrevista telefònica, David Cadden, professor a la Universitat de Quinnipiac (a l'estat de Connecticut) i expert tecnològic, analitza l'auge del model dels videoclubs online.

A què atribueix l'èxit dels videoclubs online?

Crec que la clau del seu èxit recau en el fet que ofereixen el tipus de servei i de conveniència que desitgen els seus clients. Per exemple, la possibilitat de poder mirar els continguts des de diferents ubicacions i una varietat de dispositius.

I en el cas de Netflix, què explica el seu creixement continu?

En un inici, es dedicaven a enviar DVDs per correu postal, cosa que amenaçava el negoci dels videoclubs convencionals per la comoditat que això suposava per als clients. Després, amb l'auge d'internet, Netflix va saber respondre amb bastant rapidesa al repte de l' streaming i d'oferir serveis a grans audiències. I l'últim pas en la seva evolució és que ha apostat per crear els seus propis continguts, cosa que també estan fent ara els seus competidors. Però en aquest cas el risc és que ja no és només una qüestió de més comoditat, sinó que cal garantir un contingut de qualitat que sigui capaç de competir amb les companyies de cable.

¿Apostar pel contingut propi dóna valor afegit a aquests videoclubs online?

Sens dubte. I això ajuda a atreure nous clients. El contingut reforça el mitjà i viceversa.

I com veu el futur del sector?

Extraordinàriament positiu, especialment si es té en compte que la gent s'està acostumant a veure pel·lícules i sèries en ordinadors o tauletes, en detriment de les pantalles de televisió i les sales de cinema.

¿Creu que la gent mirarà cada cop menys cadenes de televisió per cable?

Està clar que el futur serà més dur per a les cadenes de televisió per cable. S'han d'adaptar al nou escenari atorgant més flexibilitat i capacitat de personalització i elecció als seus usuaris en detriment dels paquets de productes actuals, que ja venen tancats. Crec que, en general, les cadenes facilitaran serveis més amplis de continguts online, però, si la velocitat de connexió a internet es va incrementant, cada cop tindran més problemes.

¿I els preus baixos actuals dels serveis de vídeo online són sostenibles?

Crec que no. És una d'aquelles estratègies d'abaixar preus per obtenir quota de mercat per després tenir la confiança necessària per apujar-los. Preveig que els preus pujaran.

L'auge de Netflix ha provocat el declivi de Blockbuster...

Això és un reflex de la creativa destrucció del capitalisme, un exemple perfecte de com es crea una nova finestra de negoci, però arriba una evolució tecnològica que fa que aquell contingut ara es gestioni i visualitzi a través d'internet.

Quins errors va cometre Blockbuster?

Realment no estaven en la posició d'explotar completament la nova tecnologia que els permetria competir amb el sistema streaming. Ho van intentar massa tard, quan ja estaven poc preparats per competir amb Netflix.