TECNOLOGIA
JORDI SABATÉ

Daltabaix mòbil a les portes del MWC

La fi de les subvencions per la compra de terminals en plena crisi accelera la caiguda dels usuaris

Acal ferrer, ganivet de fusta. A una setmana de començar el Mobile World Congress, la gran fira de la telefonia mòbil que té com a capital Barcelona, la Comissió del Mercat de les Telecomunicacions (CMT) ha publicat el seu estudi sobre el mercat mòbil espanyol el 2012. El resultat és devastador: 2,7 milions de línies netes menys que el 2011 i grans pèrdues per als principals operadors de referència, Movistar i Vodafone, mentre que Orange resisteix i Yoigo i els operadors mòbils virtuals pugen en abonats.

De tota manera, els increments dels operadors alternatius no compensen ni de lluny el brusc descens general de línies útils. Fonts de la CMT assenyalen que la caiguda es deu sobretot a la desaparició de nombroses línies de prepagament i a la desaparició dels mòdems USB que s'utilitzaven per connectar els portàtils en mobilitat.

La CMT atribueix la cancel·lació massiva de línies, que ha tingut octubre com a mes més negre, a la crisi econòmica i les retallades empresarials que se'n deriven. Així, segons fonts de l'ens regulador, nombroses cancel·lacions s'haurien donat o bé pel tancament d'empreses que tenien un parc mòbil contractat, o bé per plans d'ajust de les que sobreviuen, que limiten el mòbil d'empresa a alts executius i tasques comercials.

Fi de les subvencions

Les pèrdues de Movistar i Vodafone posen de manifest l'efecte fi de subvenció , generat per la decisió de les dues empreses de deixar de subvencionar mòbils de gamma alta als seus nous abonats. L'anunci de la fi de la subvenció es va fer a la primavera, i des d'aleshores s'observa un augment de baixes en les dues companyies, mentre que Orange, que va apostar per seguir subvencionant mòbils, ha mantingut una línia ascendent, encara que poc pronunciada.

La fi de la subvenció va portar molts abonats a contractar línies als operadors mòbils virtuals -que les compren als operadors de referència per vendre-les als seus abonats- i usar telèfons lliures, comprats sense l'ajuda de cap companyia. Les dades mensuals del 2012 reflecteixen l'increment de portabilitats a partir de l'abril, en un balanç favorable als operadors virtuals, sempre més competitius en no haver d'amortitzar infraestructures.

Mercat malalt

A principis de febrer Vodafone va reunir a Londres els seus accionistes per presentar resultats. De nou, els màxims dirigents de la companyia van assenyalar Espanya com el seu principal mercat malalt i van plantejar un ERO que afectava 900 treballadors.

Atribuir una caiguda d'1,63 milions de clients a les condicions econòmiques no és cap mentida, però el cert és que gran part dels abandonaments es van produir en els dos últims trimestres, sobretot en l'últim, amb un milió de sortides netes.

Vodafone no ha sabut aturar l'efecte fi de subvenció i la situació a Movistar és similar, tot i que l'aparició de la competitiva i polèmica oferta Movistar Fusion a la tardor va ajudar a suavitzar la caiguda a partir d'octubre. Fusion lliga la telefonia mòbil, la fixa i l'accés a la xarxa en una sola factura. Tot i això, l'operadora insígnia espanyola va acabar l'any amb gairebé tres milions de línies contractades menys.

Futur incert

La concessió de l'oferta Movistar Fusion per part de la CMT -contra els seus propis principis d'alimentar la competència al voltant de Telefónica- va ser interpretada pels analistes com un intent d'assegurar la fidelitat d'un operador de referència davant d'un panorama de futur molt poc favorable tant en el segon semestre del 2012 com en el 2013.

Les previsions s'han vist confirmades i el descens de línies podria fomentar la desinversió per part d'un operador tan important com Vodafone. L'ERO plantejat dóna una pista de les intencions de l'empresa britànica, i si la crisi s'aguditza el 2013, la presència de Vodafone podria arribar a ser testimonial.

El tercer operador en importància, Orange, intenta mantenir-se en un panorama advers amb un saldo net positiu en abonats, però que dóna resultats molt pobres si se li suma el cost de les subvencions d'aparells.

Moment crucial

Per la seva banda, Telefónica s'ha deixat lligar amb l'oferta Fusion, però si el consum segueix baixant podria haver de prendre decisions complicades, ja que el seu negoci s'ha desplaçat a l'Amèrica Llatina.

La situació s'agreuja especialment pel moment en què es produeix: a les portes de la revolució de la telefonia 4G, que dóna gran ample de banda de dades però que requereix fortes inversions dels operadors.

Mentre en altres parts d'Europa, sobretot al nord, s'accelera el desplegament d'aquestes xarxes, aquí és molt possible que es repeteixi el fenomen de sempre, el nom del qual no és altre que endarreriment .