DANI SÁNCHEZ UGART

Cruyff Sports ressuscita la mítica Meyba

Premium, l'empresa holandesa propietària dels drets d'explotació de la marca de Johan Cruyff, compra la firma que va vestir el Barça en els primers anys del Dream Team. Llançarà una línia de vambes i roba d'estil retro

Recuperar marques del passat està de moda. Ho hem vist en el món dels cotxes, amb les segones joventuts -de fulgurant èxit comercial- de marques com Mini o el Cinquecento de Fiat. I ho veiem també en el món de la moda, amb la tirada que té la roba vintage i retro. Els actuals propietaris de la marca de roba Cruyff (Premium Inc., una empresa holandesa que va comprar fa menys d'una dècada els drets de la marca al seu propietari i creador, l'exfutbolista Johan Cruyff) han volgut aprofitar aquesta moda i estan en ple procés de ressuscitar la marca Meyba. La firma està carregada de simbolisme, perquè va vestir els jugadors en els primers anys del Dream Team del Barça i va fabricar, entre d'altres, la mítica samarreta taronja amb la qual l'equip va guanyar la seva primera Copa d'Europa: a Wembley, el 1992.

Els propietaris de Premium són experts en l'arqueologia d'ensenyes. De fet, són els responsables del reposicionament de la firma Cruyff durant l'última dècada. La marca, creada pel jugador quan estava en actiu, ha passat en menys de deu anys de la pràctica extinció a vendre 25 milions d'euros en vambes a tot el món cada exercici. Aquest any, a més, han fet la primera col·lecció de roba. I també són propietaris d'altres firmes amb històries particulars: Goliath, que va néixer per vestir jugadors de criquet, i Robey, originàriament dedicada a fer peces de vestir de tenis i futbol.

Expansió lenta

Amb Meyba, els plans de Premium són similars, però ja tenen molta feina feta. Aprofitaran la xarxa comercial de Cruyff, que concentra la major part de les seves vendes al Regne Unit, Holanda i Espanya. Tot i això, han decidit agafar-se el llançament amb calma. De moment només venen un model de vamba Meyba, amb el suggeridor nom de Dream Team, i no han engegat cap campanya de publicitat. De fet, avui és la primera vegada que la marca apareix als mitjans de comunicació, i encara no té cap presència a les xarxes socials.

No trauran cap més model al mercat fins a l'hivern. Aleshores hi haurà una segona vamba, també de carrer -no es volen dedicar a la roba estrictament per fer esport-. Els plans de l'empresa passen per treure tota una línia de roba i calçat masculina cap al 2014.

Posar-se un Meyba

La història de Meyba es remunta als anys 40. Joaquim Mestre i Josep Ballbé van tenir la idea de començar a fabricar vestits de bany mentre eren a la piscina, segons explica el distribuïdor a Espanya de la marca Cruyff, Òscar Parella. D'aquella pensada en va néixer Mestre y Ballbé, SA, i la marca Meyba. Aviat els banyadors van anar guanyant popularitat, sobretot a les platges de la Barceloneta, fins al punt que el nom comercial va acabar substituint el de la cosa. "Molta gent es posava un Meyba, i no un banyador, quan anava a al piscina", recorda Parella.

Abans de l'arribada de multinacionals com Sara Lee, durant el franquisme, Meyba era una de les poques marques dedicades a la roba de bany que hi havia a Espanya. És, per exemple, el banyador que lluïa l'aleshores ministre d'Informació i Turisme franquista, Manuel Fraga, durant el cèlebre bany de Palomares el 1966, quan pretenia demostrar que no hi havia perill nuclear a la costa d'Almeria.

Els nous amos de la marca volen apel·lar a la memòria -i no només al Barça- en la nova etapa que enceten. I és que una identificació excessiva amb l'equip de futbol podria fer perdre vendes a Espanya, segons confessa Parella, que recorda que la firma va vestir altres equips a més del Barça, com el Betis.

El fet que un dels socis fundadors de la marca, Joaquim Mestre, fos publicista, posarà les coses fàcils als actuals amos de la firma per remoure la nostàlgia. L'empresari col·leccionava imatges de celebritats de l'època, com els futbolistes del Barça i l'actriu del destape Nadiuska, algunes de les quals han passat a ser de col·leccionista.

El Barça ven millor fora

Fora de l'Estat, en canvi, l'associació amb Barcelona i amb el Barça és garantia d'èxit. "Si vas a un japonès i li dius que tens una marca vintage de Barcelona i que l'ha dut el Barça, ja tens molt de guanyat", afirma Parella. L'estratègia de venda internacional de Meyba haurà de ser, per força, diferent de la que es dugui a Espanya, perquè la firma mai no va arribar a assolir popularitat fora de les fronteres de l'Estat, i no existeix el component nostàlgic. Aprofitaran la tirada de les imatges de jugadors com Ronald Koeman -que vestia una samarreta Meyba quan va marcar el gol de la victòria davant del Sampdoria a les acaballes de la pròrroga a Wembley-, Maradona, Laudrup i Guardiola.

La implicació de la marca amb Barcelona serà, doncs, determinant. En la nova etapa el logotip de la companyia, que fa servir la clàssica M de les samarretes del Barça, s'acompanyarà del topònim. A més, al revers de la llengüeta del primer model de sabates hi diu: "Una marca de Barcelona". Per aprofitar la tirada de la ciutat i conservar l'enllaç amb la marca, els holandesos de Premium han decidit que el centre d'operacions de Meyba se situï a Barcelona en lloc de Rotterdam, on hi ha la seu central de la companyia.

15 anys a l'ombra

Els nous amos de la marca Meyba l'hi han comprat, segons Parella, a una persona relacionada amb els antics propietaris, que van dissoldre definitivament l'empresa el 1997, després de fer un concurs de creditors el 1994 -dos anys després de deixar de vestir el Barça.

Però els holandesos no són propietaris de totes les divisions. De moment no podran fer banyadors -el core business original de la companyia-, perquè Meyba Naval, la marca específica de vestits de bany (amb un logotip diferent), està en mans d'Igualadina de Marcas (Imar) des que el grup empresarial va adquirir les marques de l'antic grup Pulligan -que havia comprat només la línia de banyadors a Mestre y Ballbé el 1997.

Imar controla la marca amb una llicència, i Premium Inc. ha comprat l'ensenya. Això, segons Parella, vol dir que quan caduqui la llicència, l'empresa holandesa també podrà, si vol, fabricar banyadors. Això no obstant, els nous propietaris pensen més aviat en una línia de roba de carrer, d'estil retro, tot i que no descarten fer alguna reedició especial de les samarretes històriques del Barça.