A FONS
A.R.

Bulldog: crear un producte de moda del no-res

El fundador de la ginebra Bulldog ha aconseguit consolidar la seva marca gràcies al mercat espanyol

Anshuman Vohra va començar a beure ginebra per imitar el seu pare, un diplomàtic indi que el va portar a viure en diverses ciutats del món. Després d'estudiar finances, Vohra va decidir establir-se a Nova York i va començar a treballar en banca d'inversió. Era a principis dels 2000 i quan sortia a la nit Vohra era l'únic dels seus amics que demanava gintònic. A Nova York estaven de moda els combinats amb vodka (amb maduixa, amb Martini...) i a les barres de bar hi havia una gran varietat del conegut alcohol rus, però només una o dues marques de ginebra. "Em vaig adonar que la ginebra tenia dos problemes: el seu gust massa fort i la imatge antiquada", recorda Vohra, que dilluns va ser a Esade per explicar la seva història com a emprenedor.

Moderna i 'premium'

El que va començar com una tertúlia entre amics ("Els deia que la ginebra podia tornar a ser sexi", recorda) es va convertir en un projecte d'empresa. A finals del 2004 Vohra va deixar la feina al banc i es va posar a treballar en la creació de la seva pròpia marca de ginebra, "que tingués un gust més suau i una imatge moderna, que trenqués amb la tradicional anglesa", explica l'emprenedor. El primer pas va ser parlar amb una licoreria de Manchester perquè li preparés una ginebra de tipus London Dry a base d'una barreja exòtica de botànics, sense deixar de ser made in England . D'altra banda, va aconseguir engrescar una important agència de publicitat en el disseny de la marca i l'ampolla. El nom, Bulldog, que s'associa a Winston Churchill, el va triar perquè era un símbol britànic i alhora "fort i que genera confiança". Sis anys després, Bulldog ha aconseguit posicionar-se com la tercera ginebra premium de tot el món. "El més difícil va ser convèncer els inversors, i això que jo era banquer", recorda Vohra. En la primera ronda d'inversió va aconseguir recaptar 600.000 dòlars. "Avui n'hauria demanat cinc vegades més", afegeix l'empresari, convençut que un dels principals errors dels emprenedors és "quedar-se curts" en el finançament inicial.

'Timing' adequat

"Vaig tenir la sort que molta gent es va engrescar amb el projecte i que el timing del llançament va ser molt bo", diu. En un mercat dominat per grans multinacionals, com Diageo o Bacardi, hi havia poca competència en el sector premium no tradicional.

Actualment, Bulldog ven prop de 900.000 ampolles anuals i ha experimentat un creixement del 19% i el 50% en els últims dos anys, respectivament. Està present en 30 països, però Espanya suposa el 60% de la facturació. "I això que vendre a Espanya no estava previst en el pla de negoci inicial", explica Vohra. L'entrada al mercat espanyol va ser per insistència d'un importador de Barcelona, que l'any 2008 el va estar trucant reiteradament per aconseguir la llicència. "Em deia que hi havia un boom del gintònic, però no vaig imaginar que seria tan gran", recorda. Avui Espanya és líder mundial en consum de ginebra premium per càpita.

Per Bulldog, els mercats amb més potencial de creixement són ara Portugal, Itàlia i Colòmbia. Els EUA, que representen només el 20% de la facturació, són un mercat difícil, dominat per les grans multinacionals i amb un elevat consum de vodka, segons Vohra. "Aquí el consumidor de ginebra és més intel·ligent, té més cultura gastronòmica i li agrada experimentar", conclou.