NOVES IDEES

Crear jocs educatius sense saber programar

Un dels reptes del sistema educatiu actual és introduir les noves tecnologies en l'ensenyament infantil. Al mercat ja hi ha un gran nombre de jocs didàctics per a tauletes i telèfons mòbils, però fins ara no hi havia l'opció que els professors poguessin crear les seves pròpies aplicacions d'una manera fàcil i senzilla. Buscant la manera que qualsevol persona sense coneixements en programació pogués dissenyar el seu propi joc, el programador lituà Mantas Kavaliauskas va concebre TutoToons, una senzilla plataforma web que permet a pares, professors i editors de llibres infantils desenvolupar els seus propis jocs digitals. Al juny TutoToons va guanyar el concurs Startup Weekend Barcelona i des de llavors està en fase de buscar inversors i incrementar la seva xarxa de primers usuaris.

"La nostra prioritat és establir contactes de col·laboració amb escoles i editorials, que són els que poden treure més profit del nostre servei", explica Indre Blauzdinaite, responsable de desenvolupament de negoci i comunicació de l'empresa. TutoToons té un equip de cinc persones, repartides entre Barcelona, Lituània i França, on viu Damien Bruneau, cofundador de l' start-up . "Tenir un peu a Barcelona ens permet estar en una atmosfera creativa i innovadora", diu Blauzdinaite.

Fàcil i ràpid

TutoToons va dirigit principalment a professors, escoles d'idiomes i companyies editorials que vulguin digitalitzar els seus continguts o oferir productes didàctics complementaris per a dispositius mòbils. "Oferim una alternativa molt més econòmica i ràpida que haver d'externalitzar el disseny d'un joc a una altra empresa", explica Blauzdinaite.

En el futur, TutoToons oferirà vuit tipologies de jocs diferents. De moment només hi ha disponible la modalitat drag and drop [arrossega i deixa anar], que permet, per exemple, dissenyar un joc de geografia en què els nens han de col·locar els noms dels països sobre el punt al mapa corresponent. L'aplicació disposa d'una extensa base de dades d'imatges i paraules, i està previst que en la nova versió l'usuari pugui pujar les seves pròpies fotografies i imatges.

"Volem ser la plataforma d'innovació de jocs més barata, fàcil i assequible", insisteix Blauzdinaite. A Lituània acaben de tancar un contracte amb una important editorial per llançar un joc interactiu sobre el conte d' Els tres porquets i esperen tancar nous projectes en els pròxims mesos.

Expansió europea

Just aquesta setmana, Kavaliauskas ha iniciat una ruta per Londres, Berlín, Estocolm i Tel Aviv a la recerca d'inversors. L'objectiu és aconseguir 300.000 euros, explica Blauzdinaite. El viatge està finançat per Entreprise Lithuania, l'agència estatal lituana de promoció a l'emprenedoria tecnològica. "Lituània és un lloc molt atractiu per a les start-ups tecnològiques, ja que hi ha un bon nivell de formació en TIC i la mà d'obra és barata", explica Blauzdinaite.

De moment l'aplicació només està en anglès, però aviat en volen treure la versió espanyola. L'objectiu és penetrar al mercat europeu i ampliar el nombre d'usuaris a partir de l'organització de fòrums i trobades amb escoles per explicar com funciona la plataforma.

El model de negoci està basat en els ingressos que es generaran per projectes editorials i per cada cop que un usuari vengui el seu joc a les botigues d'internet, com Apple Store o Google Play (TutoToons retindrà un percentatge de la venda). Per incrementar la comercialització de l'aplicació, tenen previst estratègies de publicitat interna dels jocs entre els usuaris de TutoToons.

"A part de ser un negoci, complim una funció social, la d'acostar les tecnologies a la societat, a les escoles, i potenciem la figura del professor de la manera més fàcil i divertida possible", conclou Blauzdinaite.