JORDI SABATÉ

Coses de què es parlarà el 2014

La telefonia 4G i els serveis de vídeo per a mòbil, entre les noves tendències tecnològiques d'aquest any

Amb independència que el 2014 sigui o no un altre any de crisi econòmica, el sector de les noves tecnologies seguirà el seu avenç evolutiu, no només cap a nous aparells sinó també amb hàbits i serveis que passaran de ser novetats, i fins i tot excentricitats, a consolidar-se com a tasques quotidianes. Impressores 3D domèstiques, l'atenció al client en xarxes socials i els nous formats de televisors en ultra alta definició són només algunes de les tendències que marcaran l'any que comença.

Televisors 4K

El sector dels televisors digitals ha seguit des dels inicis una pauta de consum autodestructiva: primer apareixen models pioners, amb tecnologies trencadores i preus desorbitats, però la voracitat innovadora dels fabricants fa que abans que aquests aparells compleixin el seu cicle de consum es vegin devaluats per nous prototips més ambiciosos. De l'HD Ready es va passar aviat al Full HD, una altra categoria de definició d'imatge, de manera que, un any després de llançar-se al mercat, els models dels primers HD Ready es podien trobar a meitat de preu perquè havien estat desplaçats pels Full HD.

Ara arriben els primers models 4K -també anomenats Ultra HD, amb quatre vegades més definició que els HD Ready- de Samsung, LG, Sony i Panasonic. Aquest any costaran una mitjana de 3.000 euros per model, però l'any vinent és possible que baixin dels 1.000. Mentrestant, els Full HD, que costaven més de 700 euros fa un any, es troben ara per 300. I potser baixaran més.

La telefonia 4G va ser notícia el 2013, però serà una realitat quotidiana el 2014, ja que s'estendrà com un servei normal dels operadors als seus clients. Veurem ofertes amb aquesta nova tecnologia de connexió que per un preu una mica superior a la tarifa actual ens donaran una amplada de banda més gran per accedir a internet des del mòbil.

Molt més gran? En realitat, i de moment, no gaire: els usuaris que no es connectin d'una manera intensiva a la xarxa des del mòbil li trauran poc suc, perquè passaran de tenir set megabits per segon a comptar amb vint en les millors condicions. A nivell de smartphone, la diferència en la velocitat a la qual s'obri una pàgina web serà poca, i, a més, tot estarà en funció de la cobertura que tinguem en cada moment. Tot i així, serà interessant com a punt de partida per veure nous hàbits digitals.

Vídeo al mòbil

Derivat de la consolidació de la telefonia 4G entre els usuaris, el vídeo trobarà al mòbil el seu canal ideal per estendre's i, potser, donar lloc a nous fenòmens comunicatius. No es tracta només del fet que es veuran sèries en streaming a la parada de l'autobús o s'hi escoltarà Spotify, sinó que els serveis per compartir vídeos com Vimeo -de Twitter- i d'Instagram es faran populars.

A Snapchat o WhatsApp potser els vídeos superaran els missatges de text i, per descomptat, el 2014 pot ser l'any de les videoconferències mòbils gràcies a FaceTime -a l'iPhone-, Skype -a Windows Phone 8- i els seus homòlegs per a Android. Potser ens dedicarem a retransmetre la nostra vida en directe als nostres contactes...

Moda i complements

El seu nom tècnic és wearable computing i es refereix a tots els accessoris que portem els humans al cos i que poden contenir un ordinador a l'interior. Per exemple, els rellotges que estan connectats per Bluetooth amb el mòbil per donar les alertes del calendari o informar de l'arribada de missatges. Ja hi ha diversos models al mercat i, tot i que els analistes no els miren amb bons ulls, s'espera que els fabricants en llancin més.

També entren en aquesta categoria les ulleres Google Glass, que podrien estar a la venda durant el 2014 a un preu assequible i amb un bon nombre d'aplicacions pensades per a aquest aparell. Si es combinen amb un mòbil amb 4G i un servei de videoconferència, el seu amo podrà retransmetre durant tot el dia el que passa al seu voltant. ¿Paradís o malson?

'Phablets'

Un phablet és més que un mòbil però menys que una tauleta. Aquest format fa diversos anys que és al mercat, però li ha costat consolidar-se. No obstant això, tot apunta que el 2014 pot ser el seu any, ja que se'n llançaran bastants models, sobretot de marques xineses. Molts analistes l'han vist com un mòbil massa gros per cabre en una butxaca i una tauleta massa petita per fer-se servir al sofà.

Però per a força usuaris ha resultat el format ideal per tenir una tauleta connectada en mobilitat i potser prescindir-ne a casa en favor d'altres tecnologies, com els televisors amb internet. Encara que va llançar l'iPad, Steve Jobs mai en va ser fan. No entenia la necessitat de tenir un aparell per a casa i un altre per al carrer. Potser els phablets li donaran la raó.