CONSUM
-PAULA SOLANAS

Conèixer el patró que segueixen els clients ja és possible

La catalana Foot Analytics estudia el comportament de les persones que passen per les botigues a través dels senyals emesos pels seus ‘smartphones’

Conèixer el patró que segueixen els clients ja és possible / IDOIA VALLVERDÚ Zoom

L’ÚS DEL TELÈFON mòbil ens pot delatar quan comprem i, fins i tot, quan passem per davant d’una botiga. Hi ha empreses que ja utilitzen els senyals que desprenen els smartphones per conèixer millor el comportament dels seus clients i augmentar el volum de vendes. L’analítica web fa el salt al món físic.

Foot Analytics, una start-up barcelonina nascuda el 2013, ha desenvolupat una tecnologia per recollir els senyals que desprenen els smartphones quan tenen el wifi actiu, és a dir, buscant xarxes pròximes. Així doncs, a través d’una petita sonda instal·lada als comerços (el footscan ) s’emmagatzemen les petjades digitals i s’envien a un servidor central, on es processen segons la situació, durada o intensitat del senyal.

El recompte de clients a través de càmeres de seguretat o sensors instal·lats a les portes és una eina habitual, però Foot Analytics vol respondre a altres preguntes. Quanta estona passen els clients dins les botigues? Quantes persones passen per davant, però no hi entren? Quants es queden mirant l’aparador? Són fidels o és la primera vegada que hi accedeixen?

Els smartphones també porten matrícula. Cada dispositiu té un número únic, anomenat adreça MAC, que és allò que permet a Foot Analytics detectar indicadors més concrets sobre el comportament de l’usuari. Per exemple, les empreses poden saber si la seva botiga és en una zona de flux habitual, ocasional o turístic, a través d’estudiar els patrons de visita dels clients. Tot i així, segons Miquel Gummà, CEO i cofundador de la companyia, “les dades es recullen de manera anònima i és impossible rastrejar la informació del client”, ja que el sistema tan sols li assigna un número aleatori.

AQUESTA TECNOLOGIA JA té recorregut als Estats Units, on l’ start-up Euclid Elements aspira a convertir-se en el Google Analytics del món físic. “A Europa tot això encara és molt incipient, però hem vist que és un producte que té demanda, sobretot al món minorista”, afirma Gummà.

Actualment, la seva xarxa de dades arriba fins a uns 250 comerços connectats, que estan repartits en set clients propietaris de cadenes reconegudes del món de la roba i la restauració (Gummà vol que els noms no es publiquin per qüestions de confidencialitat). L’empresa preveu tancar el 2015 amb una facturació de 250.000 € i ampliar el seu abast a 1.000 establiments. Pels seus servidors centrals, hi passen mensualment uns 35 milions de mostres tant de vianants com de clients.

Foot Analytics va fer els primers passos el 2013, amb la idea d’aprofitar les solucions que ofereix avui en dia la tecnologia wifi també a nivell comercial. A partir d’aquí, els tres socis fundadors (Miquel Gummà, Akira Taniguchi i Marcos Sánchez) van dirigir-se cap al servei de dades per a empreses. “Amb aquesta analítica podem detectar problemàtiques en botigues concretes i estudiar l’èxit o fracàs de les campanyes que llancen”, raona Gummà.

Amb tot, la tecnologia que proposen no es limita a les empreses minoristes. Les sondes de Foot Analytics també es poden aplicar a les smart cities. “Permetrien gestionar l’impacte del flux dels ciutadans en els espais públics”, diu Gummà, que proposa, per exemple, mesurar els usuaris dels autobusos per optimitzar costos i prioritzar la despesa en línies o parades concretes. A més, també estenen el seu servei a grans esdeveniments o fires, on s’instal·len diverses sondes per ampliar l’abast de la recollida de dades i reconèixer quines seccions tenen més èxit.