RETWEETS

Compte a delegar les funcions 2.0

Fa uns dies els visitants de la web de TV3, renovada fa pocs mesos aplicant criteris d’optimització per a dispositius mòbils, es van trobar que no podien veure vídeos, ni en directe ni a la carta, fent servir telèfons i tauletes Android: l’inevitable anunci previ al visionament no apareixia; només una pantalla negra amb l’enllaç “Podràs saltar aquest anunci d’aquí 10 segons”, que tampoc funcionava. En canvi, els usuaris d’iPhone que intentaven accedir a la web eren desviats, instantàniament i sense previ avís, a la pàgina per descarregar alguna aplicació mòbil -no sempre la mateixa- des de l’App Store del sistema operatiu iOS.

El motiu de les dues incidències és el mateix i no té res a veure amb el contingut audiovisual de la televisió pública catalana. Es tracta del servidor de publicitat digital, que inserta automàticament anuncis abans dels visionats. A les webs de la CCMA hi ha dos tipus d’anunciants: els més grans contracten les campanyes digitals directament al departament comercial de la casa, sovint combinades amb anuncis a la tele o a la ràdio. En canvi, la publicitat d’empreses més petites procedeix d’algun servidor extern d’intermediació publicitària que la CCMA invoca quan no té pendent de presentar cap anunci dels altres. I és aquest servidor extern, aliè al procés de verificació tècnica que la cadena aplica als anuncis que rep directament, el que afegeix els codis erronis que impedeixen als espectadors veure al mòbil els vídeos que els interessen.

Els responsables tècnics de la web de TV3 asseguren que hi estan posant remei. Ara bé, el cas demostra que malgrat que l’arquitectura dels serveis digitals facilita molt delegar funcions -la venda de publicitat, però també els cobraments, la logística, els mapes o l’atenció al client, entre d’altres-, cal vigilar de prop la qualitat d’aquestes funcions delegades: qui dóna la cara davant els consumidors ets tu. Si un problema com aquest els espatlla l’experiència, ets tu qui quedarà malament.