PERFIL
-JORDI PLANAS

Compromís familiar contra la pèrdua auditiva

Antoni Gassó lidera la catalana GAES amb una política de reinversió de beneficis en la mateixa empresa i confiança plena en els seus treballadors

La pèrdua auditiva és una de les principals patologies que afecta la població espanyola. De fet, la pateixen, amb més o menys intensitat, 3,5 milions de persones a tot l’Estat. “Hem de ser conscients que la suporten nens, joves, adults i grans”, subratlla Antoni Gassó. És el conseller delegat de GAES, l’empresa líder del sector de la correcció auditiva a Espanya.

Quan Gassó va accedir al càrrec a finals dels anys 90, la firma, creada pel seu pare el 1949, tenia 6 punts de venda. Ara, en canvi, en té 600. “I no només això, també donem feina a 1.600 treballadors”, explica l’empresari. Reconeix, però, que no hauria pogut fer-la créixer ell sol i admet que bona part de l’èxit no li correspon: “La clau ha sigut rodejar-me d’un equip de professionals més bo que jo”. No té cap inconvenient a admetre-ho i, tampoc, a reforçar-ho argumentant que qualsevol empresari s’hauria d’autoimposar aquesta norma. “El més important és saber-te liderar a tu mateix”, assegura.

Els seus tres germans també treballen a la companyia. “Les empreses familiars tenen molts avantatges”, comenta. En destaca, principalment, la visió de futur a llarg termini. Segons diu, la majoria de societats cotitzades busquen obtenir un rendiment immediat que no és compatible amb les decisions de llarga durada. A GAES, segons diu, prioritzen l’estabilitat. Per tant, sempre reinverteixen els beneficis. Entre els diversos motius pels quals decideix fer-ho, n’explica un que va més enllà de l’autofinançament i, també, de la supervivència: “Dipositar els diners de la família en el negoci té un retorn positiu en els treballadors”.

Des del seu punt de vista, la gestió del personal és fonamental per al bon funcionament de la companyia. “Els directius som els responsables d’extreure tot el talent dels empleats”, diu. En aquesta línia, intenta que participin en la presa de decisions i que sentin l’empresa com si fos seva. “És la manera de fer que s’involucrin més a l’hora de tirar endavant un projecte”, indica. Amb aquesta idea al cap, una de les mesures que va adoptar quan va accedir a la direcció va ser permetre que treballessin des de casa un dia a la setmana. “El 70% de les persones que tenim aquí són dones, i moltes tenen al seu càrrec gent gran o nens”, puntualitza.

Gassó no es mostra preocupat pel fet que els empleats es puguin equivocar. De fet, els anima a continuar-ho fent. Considera que arriscar és l’única manera d’evolucionar. I ho aplica a l’empresa contractant gent que tingui “més actitud que aptitud” per portar a terme alguna activitat. “La innovació és equivocar-se”, sosté. Ell tampoc ha sigut aliè al fracàs i admet que algunes de les iniciatives que ha posat en marxa no han tingut prou qualitat per poder incorporar-les al mercat.

Els productes que sí que surten a la llum tenen un preu de venda que oscil·la entre els 600 i els 2.990 euros, però, per a ell, “són productes accessibles per a tothom”. En aquest sentit, nega que els clients amb més diners puguin solucionar abans i millor els seus problemes auditius. “Oferim un ventall molt ampli de possibilitats”, garanteix. Segons explica, és un error pensar que els productes que tenen un import més elevat són els més adequats. “Depèn molt de l’ús i les característiques de la pèrdua auditiva que tingui cada client”, remarca.

LA COMPANYIA ES troba en aquests moments en plena fase d’internacionalització. Amb poc marge de creixement dins del mercat nacional, aposta ara per continuar augmentant el nombre de vendes en països de la Mediterrània i l’Amèrica Llatina. “Que tinguin una llengua i una cultura semblants a la nostra ens facilita l’adaptació”, afirma el seu propietari. Tot i que a dia d’avui només han obert locals a Espanya, Portugal, Turquia, Xile, l’Argentina i l’Equador, recalca que els seus audiòfons -els ven amb la marca Microson- també s’exporten a més d’una vintena de països de tot el món. Per aquesta via obtenen el 30% de la facturació de l’empresa, que l’any passat va ser de 175,5 milions d’euros.

Gassó preveu tancar l’actual exercici amb un creixement d’un 6%. Afirma que el mal moment que viu el país els ha ajudat a ser més exigents i a seguir progressant amb processos més bons. “La crisi és una gran oportunitat”, diu, convençut. Tot i això, exposa que al llarg d’aquests anys s’han centrat més a fidelitzar els clients i a incrementar la promoció de la marca, i no dubta a manifestar que “en època de retrocés s’ha d’invertir més”. Ells ho han fet potenciant la publicitat i el patrocini esportiu. “Ara més que mai hem de fer divulgació i sensibilitzar la gent”, exposa.

Una manera d’aconseguir-ho és amb espots televisius protagonitzats per Imanol Arias. Una altra, és creant GAES Solidària, una proposta social enfocada a millorar la qualitat de vida de les persones que pateixen algun tipus de pèrdua auditiva. Entre les iniciatives que s’estan realitzant des d’aquest departament, en sobresurt una que a la companyia anomenen Teaming i que consisteix a gestionar, de manera desinteressada, petites donacions encaminades a tirar endavant projectes benèfics. “Uns 1.000 empleats nostres hi aporten un euro al mes i l’empresa ho dobla”, explica l’empresari.