TECNOLOGIA
RICARD VILLALOBOS

Chrome es converteix en el navegador més utilitzat

El sistema de Google desbanca Internet Explorer com el programa més utilitzat pels internautes després de quinze anys de lideratge

Chrome es converteix en el navegador més utilitzat / ARA Zoom

Els navegadors són una eina tan quotidiana que, per a molts, representen una mena de commodity amb poc valor i protagonisme. No obstant, tenen un negoci i una importància considerables. La guerra dels navegadors ja fa quinze anys que dura i, lluny d'acabar-se, ara es trasllada al mòbil.

Chrome, el navegador desenvolupat per Google, va superar la setmana passada Internet Explorer, propietat de Microsoft, com a navegador més utilitzat pels internautes. La notícia no és menor en un terreny dominat per Explorer des del 1998. Els navegadors són importants tant des del punt de vista econòmic com estratègic, ja que la majoria dels ingressos provenen dels royalties (comissions) que paguen els cercadors, com Google i Bing. Per exemple, si busquem "diari ARA" a la caixeta de Google d'un navegador Firefox i després cliquem un dels resultats publicitaris de la cerca, Google pagarà a la Fundació Mozilla, propietària de Firefox, una part dels ingressos publicitaris generats. Mozilla va ingressar 121 milions de dòlars per aquest concepte l'any 2010.

Peces estratègiques

L'altra raó que empeny els gegants de la tecnologia a disposar del seu propi navegador (cas de Google, Microsoft i Apple amb Safari) és el paper que aquest juga com a intermediari. El navegador determina paràmetres com la rapidesa en la càrrega de pàgines web, l'accés a serveis integrats dins el navegador ( plug-ins i web apps ), els estàndards de disseny i programació (les marques que no tenen una pàgina optimitzada per un tipus de navegador surten penalitzades) i la possibilitat encara no complerta que la web passi a ser la interfície principal i el navegador una alternativa als sistemes operatius.

Sobretot aquesta última raó és la que va impulsar Google (amb una aliança amb Firefox) a batallar fort amb Microsoft. Per la seva banda, Apple va crear Safari amb l'esperit de tenir un servei que s'integrés amb els seus productes i el seu sistema operatiu.

També trobem altres jugadors, com Opera (de la teleco noruega Telenor) i Rockmelt, una iniciativa que integrava funcionalitats de la web 2.0 dins el navegador. Rockmelt va fer molt rebombori fa un any i mig, però no acaba d'atreure l'interès del públic i el seu paper és testimonial. Ara l'arribada de la banda ampla als mòbils ho està canviant tot. Per començar, el món dels mòbils estava dominat per Opera (Opera Mini), Blackberry i Symbian (Nokia), però l'iPhone, l'iPad i els Android van empènyer Google, Apple i Microsoft (aquest últim, tard) a integrar l'experiència del navegador en entorns mòbils.

De moment, al telèfon encara és estrany veure navegadors funcionant en sistemes operatius aliens, però el rumor que Google prepara una versió de Chrome per a iPhone o iPad és cada vegada més insistent.

Segons xifres de la indústria, Google paga a Apple entre el 50% i el 60% dels ingressos publicitaris generats per les cerques en el navegador Safari de l'iPhone. Amb una versió de Chrome per a iPhone aquests diners s'esfumarien de cop. Si Apple no acceptés l'aplicació als seus aparells tindríem una nova guerra.