ALIMENTACIÓ
MARC AMAT
Barcelona

Convertir menjar porqueria en menjar saludable

La multinacional catalana Carinsa investiga com substituir els elements perjudicials d’alguns aliments per additius més beneficiosos per a la salut

Convertir menjar porqueria en menjar saludable / CÈLIA ATSET Zoom

L’any 1964, l’escriptor gal·lès Roal Dahl va imaginar el personatge de Willy Wonka, l’amo d’una fàbrica de xocolata i de dolços ben poc convencional. Dels seus laboratoris de recerca i innovació en sortien productes d’allò més estrafolaris: des de xocolatines amb gustos exòtics fins a un xiclet que canviava de gust a mesura que es mastegava. Aleshores tot això formava part del món de la ficció, però el cert és que les constants innovacions en la indústria dels additius alimentaris dels últims anys han permès fer-ho realitat.

“Hem desenvolupat un xiclet que comença tenint gust de maduixa i acaba tenint gust de menta”, explica Vanessa Martínez. És la directora general i presidenta del Grup Carinsa, una multinacional catalana especialitzada en la creació, fabricació i comercialització d’additius alimentaris. Els seus productes permeten canviar el color, la forma, el gust i l’olor de la gran majoria d’aliments que podem trobar als supermercats. Però no només es dediquen al sector dels comestibles. “Quan vam néixer l’any 1993, de seguida ens vam adonar que ens havíem de diversificar”, recorda Martínez.

És per això que actualment també desenvolupen additius per a pinsos i aromes per a productes de neteja. Segurament, Wonka hauria compartit gran part de la filosofia de Vanessa Martínez: “Innovar és la clau per créixer”, revela.

Per aconseguir-ho, el Grup Carinsa destina actualment un 40% de la seva plantilla al departament de recerca i reinverteix el 20% dels beneficis anuals a trobar nous additius. “Cada any ens centrem en un subsector completament nou per a nosaltres: contractem experts que coneguin la matèria i en 24 mesos enllestim una nova millora”, explica Martínez. D’aquesta manera han aconseguit tenir patents a escala mundial en el sector làctic i créixer en quota de mercat any rere any.

De fet, l’empresa també participa des d’aquest any en diversos projectes del Programa Estratègic CIEN, convocat pel ministeri d’Economia i Competitivitat i que vol fomentar la investigació industrial per solucionar possibles problemes del futur. “Les empreses d’additius podem contribuir a millorar la salut de les persones”, defensa Martínez.

Segons el departament de Salut, l’any passat el 30,4% de la població catalana d’entre 6 i 12 anys tenia sobrepès. Per aturar aquest problema, Carinsa va marcar-se un repte: fer que els nens mengin aliments més saludables, però sense adonar-se’n. “Sabem que el xoriço té un gust molt bo, però també té un munt de greixos saturats que fan augmentar el colesterol”, explica Martínez. Per solucionar-ho, Carinsa busca greixos vegetals i en modifica el gust i l’olor perquè no canviïn el producte original. “Enganyant positivament el cervell podem reduir fins a un 50% els components perjudicials d’un aliment”, argumenta la directora general.

L’empresa, amb seu a Sant Quirze del Vallès, està investigant també com extreure les proteïnes beneficioses d’insectes i d’algues per injectar-les en altres aliments com, per exemple, unes magdalenes. D’aquesta manera, busquen estar preparats per a l’any 2050, data en què l’Organització Mundial de la Salut preveu que s’hauran acabat les proteïnes càrnies. “La principal dificultat és separar les propietats sense conservar-ne el color verd, el gran enemic dels nens”, explica Martínez.

Amb una setantena de treballadors a Espanya, Carinsa factura prop de 35 milions anuals, que preveu convertir en 50 l’any 2018 i en 200 l’any 2025. Un creixement que volen aconseguir diversificant-se i especialitzant-se encara més: en sectors, però també en mercats. De fet, actualment ja tenen filials en 30 països i exporten a 20 països més a través de distribuïdors. L’any vinent s’establiran també a Sud-àfrica, a la Costa d’Ivori, a Turquia i a Cuba. Amb aquesta filosofia, Carinsa busca fer-se un lloc al mercat mundial tal com ja va fer el xocolater Willy Wonka: innovant, innovant i innovant.