PAULA SOLANAS

José Luis Vilar:“Les aerolínies han de veure els seus clients com a consumidors i no com a viatgers”

El cofundador de Carabelo, proveïdor tecnològic per a aerolínies, avisa les aerolínies que que no mirin els clients com a mers viatgers

José Luis Vilar:“Les aerolínies han de veure els seus clients com a consumidors i no com a viatgers” / CÈLIA ATSET Zoom

Aquest projecte va néixer el 2010 amb ChangeYourFlight, una plataforma perquè els viatgers poguessin reemborsar una part o la totalitat dels bitllets d’avió que no podien fer servir. Ara sou Carabelo, un canvi que ha anat més enllà del nom. La companyia ha evolucionat en aquest cas per les exigències del mercat i les recomanacions dels nostres clients. Vam decidir fer un pas enrere i passar de ser una marca de cara al públic a oferir serveis de marca blanca i revendre la nostra tecnologia a tercers. Oferim des d’un sistema per passar de turista a business fins a solucions una mica més innovadores, com subhastes de seients buits a última hora. Vam començar per les aerolínies perquè és un dels referents més avançats tecnològicament i la resta de sectors es fixen força en què hi passa. Però els creuers, el lloguer de cotxes o els hotels comparteixen el mateix fil conductor: l’experiència del viatge.

¿Hi ha marge per innovar en el sector de les aerolínies? Avui en dia les aerolínies han d’aprendre molt de l’e-commerce i el món del retail, perquè hi ha certs aspectes que encara no controlen. Han de començar a veure els seus clients com a consumidors en lloc de com a viatgers. Nosaltres sabem com fusionar aquests dos mons. D’altra banda, la raó per la qual ara per ara estem tenint més èxit a Àsia que a Europa és que tot depèn del moment en què es trobi el mercat. Hem passat tres o quatre anys durs per a les aerolínies europees, amb moltes fusions, compres i fins i tot algun cessament de negoci. Mentrestant, a Àsia està passant tot el contrari, i és normal que en èpoques de bonança econòmica hi hagi més eufòria i ganes de provar coses noves. L’objectiu que volem aconseguir ara són més clients a Europa per demostrar-nos que té sentit que continuem tenint les oficines a Barcelona.

¿Com és la competència en aquest mercat? Podríem definir que la nostra competència són els grans sistemes de reserves, o fins i tot les ganes que puguin tenir les mateixes aerolínies de desenvolupar les seves pròpies solucions a mida. En un terme mitjà, i sense arribar a ser tan costosos o pesats com els grans jugadors, hi som nosaltres. Ens trobem en un moment molt dolç perquè ja se’ns veu com una possible fusió o adquisició per comprar la nostra posició en el mercat. Aquest any preveiem que tancarem amb uns 375.000 euros, però si mirem enrere, a principis d’any tan sols facturàvem una quarta part de la xifra actual, el creixement està sent molt significatiu. De cara al 2016 creiem que podrem superar de sobres la xifra del milió d’euros.

Abans et dedicaves a la consultoria d’innovació i engegaves altres tipus de projectes. En aquell moment estava una mica fart d’involucrar-me en nous projectes que després, per falta de ganes o problemes que no arribava a entendre, acabaven oblidats en un calaix i mai s’arribaven a implantar. Veia que deixàvem passar idees i que al cap d’uns mesos apareixien iniciatives similars al mercat que arribaven a bon port. Un dels motius pels quals vaig decidir llançar-me a emprendre va ser aquest sentiment de frustració personal, que em feia pensar que algun dia me’n penediria. En el nostre cas va ser una decisió més visceral i sobtada, perquè després d’alguns senyals del mercat ens vam adonar que si no ens arriscàvem i trèiem nosaltres la idea ho podia fer algú altre.