La CNMV preveu potenciar les pimes

El regulador vol facilitar el traspàs de les empreses del MAB al mercat continu en la ‘norma ascensor’

Un dels objectius d’aquest any de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) se centra a “analitzar l’impacte de la denominada norma ascensor, que està previst incloure en la futura llei de foment del finançament empresarial”, i que pretén simplificar el pas des del mercat alternatiu borsari (MAB) al mercat continu, segons explica el pla d’activitats del regulador presentat aquesta setmana.

Hi ha moltes pimes que accedeixen al MAB per planificar la seva estratègia de creixement, però es pot donar el cas que aquest mercat quedi petit després d’un temps. El pas al mercat continu pot fer una mica de por i ara el regulador vol accelerar la denominada norma ascensor, que com el seu nom suggereix vol facilitar la permeabilitat entre el MAB i el mercat continu. Normalment, es tracta del pas del primer al segon mercat, tot i que també pot existir l’exemple al revés.

Així, la CNMV vol reduir tràmits i costos, amb l’objectiu de facilitar el finançament de les pimes. “S’elaboraran procediments àgils, que facilitin el traspàs dels valors negociats entre mercats regulats i sistemes multilaterals de negociació (SMN)”, perquè les empreses puguin passar dels uns als altres sense traves administratives innecessàries, assenyala en l’informe d’objectius.

Cinc sortides a la borsa

La presidenta de la CNMV, Elvira Rodríguez, va remarcar, en la presentació del pla d’activitats, que s’estan preparant fins a cinc sortides a la borsa els primers quatre mesos de l’any. Rodríguez no va desvelar la identitat d’aquests candidats, però sí que va especificar que no tindran tram minorista, és a dir, que seran col·locacions destinades a grans inversors. Segons una llista elaborada per Europa Press, aquestes empreses podrien ser Ono, Applus, eDreams i la immobiliària Hispania. Fa dies la Socimi (Societats Anònimes Cotitzades d’Inversió Immobiliària) del Grupo Lar va protagonitzar la primera OPV en aquest sector del mercat continu des del 2011.

D’altra banda, la CNMV també prepara l’inici dels treballs per posar en marxa la tècnica del client d’incògnit ( mystery shopping ), és a dir, l’entrada d’agents que visitaran les oficines de les entitats financeres sense avís previ. L’objectiu serà detectar possibles incompliments de normes de conducta en un doble vessant: comprovar com es produeix realment la transmissió de la informació al client, i concretar el grau de coneixement dels productes que ven el personal de la xarxa comercial dels bancs. La responsable de l’organisme supervisor va precisar que aquesta mesura estarà condicionada a la reforma de la llei del mercat de valors.

Elvira Rodríguez va indicar que ha obert un setè expedient a Bankia per la venda irregular d’accions durant l’ampliació de capital que va fer l’entitat el maig de l’any passat. El desembre passat la CNMV va obrir els primers sis expedients.