MATERIAL ESCOLAR
ELENA FREIXA

Busquets salta de la motxilla i la llibreta als ‘smartphones’

Un cop superat el concurs de creditors, el grup sabadellenc amplia negoci cap a les fundes per a dispositius electrònics i entra en el segment dels jocs educatius

Busquets salta de la motxilla i la llibreta als ‘smartphones’ / I.V. Zoom

Busquets és una de les empreses a qui més agrada que s’acabin les vacances d’estiu i arrenqui el curs escolar. Les motxilles, els estoigs per als llapis i la resta de la gamma de material escolar d’aquesta empresa sabadellenca es beneficien de la il·lusió d’estrenar que molts escolars tenen cada setembre. La companyia, d’origen familiar, aposta ara pels accessoris tecnològics amb la compra del 15% de l’empresa Sabadell Shop, que la impulsarà en aquesta diversificació. Els maletins per als portàtils, les fundes per a les tauletes i les carcasses dels smartphones ja són part del paisatge dels estudiants i ara, gràcies a aquesta operació, Busquets hi entra de ple, explica el seu gerent, Pere Busquets. “Es tracta de dirigir el producte cap on va el futur”, afegeix.

Sabadell Shop és una start-up nascuda el 2011 que comercialitza tots aquests complements tecnològics sota la marca Nooem. Té un acord comercial amb una empresa multinacional (Tech Data) i ha desenvolupat un maletí especialment per a Acer. La companyia en què ara participa Busquets també té una segona marca, Kidnelis, que es dedica a la fabricació de jocs educatius tant tradicionals com en format digital compatibles amb els operadors Android i iOS. En aquest cas, l’empresa dóna feina a treballadors amb discapacitat intel·lectual en un centre de treball on es manipulen i munten les peces dels jocs. Per a Busquets, l’aposta pel joc és una evolució natural del seu enfocament cap a l’àmbit educatiu.

A canvi, el grup pot oferir a les marques de Sabadell Shop una àmplia xarxa de distribució per a totes les seves col·leccions no només a Espanya (on arriba a 3.000 punts de venda) sinó també a l’exterior. La companyia exporta a 60 països a Europa, l’Àsia i els països de l’Amèrica Central i del Sud. Té filials comercials a Portugal, a França i a Itàlia. Un dels mercats en què ha trobat més sintonia recentment són els països del Pròxim Orient (Qatar, Bahrain, l’Aràbia Saudita o l’Iran). “Hem vist que encaixem més en molts aspectes amb aquests països que amb d’altres com Alemanya, per exemple, on els nens duen motxilles rígides a l’escola i no de roba”, sosté Busquets.

LA DIVERSIFICACIÓ ÉS un dels eixos estratègics del nou present de Busquets després d’una etapa difícil en què la companyia va passar per un concurs de creditors que va superar l’any passat. Va ser un procés “dolorós”, segons el gerent, en què es va retallar la plantilla amb 30 acomiadaments d’un total de 150 empleats. Els problemes financers de Busquets van coincidir amb la crisi i la reestructuració de tot el mapa d’entitats al mercat espanyol, un factor que no va ajudar-los gens, segons l’empresa. “Havíem de refinançar el deute amb diverses entitats però cada cop que hi havia fusions o que algunes acabaven en mans del FROB a nosaltres ens retallaven el termini i van arribar al punt de bloquejar-nos el crèdit, així que el concurs va ser inevitable”, recorda Busquets.

Ara, però, l’empresa ha deixat la crisi enrere i recupera vendes a poc a poc gràcies al mercat espanyol i també a l’exterior. L’any passat la facturació va créixer un 10% i aquest any ho farà encara més i se superaran els 20 milions de facturació. També es recuperen els guanys “per complir el conveni firmat amb els creditors”, explica l’empresari. Tot i no estar encara a nivells de vendes precrisi (quan els ingressos rondaven els 25 milions d’euros), les perspectives de l’empresa són “positives”.

La recent crisi viscuda per Busquets ha donat també una lliçó de prudència a l’empresa: “Abans trèiem col·leccions noves sense parar, ara afinem molt més i apuntem millor en cada llançament”, sosté el gerent com una de les claus de la millora.

El grup Busquets, nascut el 1921, no ha abandonat els seus orígens en les arts gràfiques i continua sent una de les empreses líder en el camp de les targetes i invitacions de casament o comunions. L’avi de Pere Busquets va crear la primera impremta fa més de 90 anys a Sabadell i el seu pare va diversificar el negoci cap al disseny i l’equipament escolar. Ara, en mans de la tercera generació familiar, l’empresa afronta el repte de la nova era digital.