JORDI SABATÉ

BlackBerry busca un nínxol que la salvi

La companyia canadenca serà adquirida pel magnat Prem Watsa i abandonarà el mercat massiu

El més paradoxal de Research In Motion (RIM), l'empresa que hi ha darrere dels terminals BlackBerry, és que gairebé d'una manera accidental va crear el primer ordinador de butxaca -el RIM 900 Inter@ctive Pager-, una categoria de producte que, encarnada en l'iPhone d'Apple, ha acabat per expulsar-lo de la butxaca de la majoria dels usuaris en menys de cinc anys.

De pioner a dinosaure

El RIM 900 es va llançar el 1996 i servia només per enviar missatges entre terminals a través de la gran xarxa de servidors de RIM connectats a internet, anomenada Mobitex.

Anys més tard, RIM crearia el primer terminal per enviar i rebre correus electrònics dins de Mobitex -la BlackBerry 905- i, després, els models que permetien usar una BlackBerry també com a telèfon. Va ser aleshores quan RIM va passar de ser una empresa de telecomunicacions a convertir-se en un fabricant de mòbils. A continuació, la història de RIM és prou coneguda: amb els models BlackBerry Curve i BlackBerry Pearl va capitalitzar el mercat de la telefonia intel·ligent i ja es postulava com a empresa pionera d'internet mòbil quan, el 2007, els seus plans es van fer miques davant l'aparició d'iOS i Android, els sistemes operatius avançats per a telèfons. Des d'aleshores, la quota de mercat dels telèfons BlackBerry no ha fet més que caure en picat.

Fa uns dies, RIM va presentar els resultats de l'últim trimestre: 3,7 milions d'unitats venudes, quan en un sol cap de setmana Apple facturava nou milions d'iPhones 5S. Davant la magnitud del desastre, Thorsten Heins, el conseller delegat de RIM, reconeixia implícitament que l'única sortida per salvar la companyia era trobar un comprador amb el múscul financer suficient per treure-la de la borsa i reorientar-la. Al cap de poques hores la financera Fairfax feia una oferta en ferm de 4.700 milions de dòlars (3.500 milions d'euros) per RIM.

Acord de família

Tot indica que, si no hi ha un cataclisme, l'oferta serà acceptada i BlackBerry serà exclosa de borsa pagant un preu per acció al voltant dels nou dòlars. Fairfax ja és accionista majoritària de RIM amb el 10% de les participacions; i és, a més, una companyia canadenca -i se salva així l'orgull patri- i el seu propietari és l'inversor d'origen indi Prem Watsa, íntim amic de Mike Lazaridis, fundador i cara visible de l'empresa. D'aquesta manera, tot queda en família i RIM pot tenir la seva última oportunitat en mans amigues. Ara, quins són els plans de Watsa?

La idea, tal com la va exposar Heins, és reduir la plantilla un 40%, abandonar la fabricació de terminals per al consum massiu i centrar-se en els entorns corporatius, on oferiran uns quants models de mòbils a diferents preus, segurament el Z10 i el novíssim Z30. Però no només vendrà mòbils, sinó que també els lligarà a les xarxes de servidors que RIM ha desplegat entre les 20.000 empreses i organismes oficials per als quals gestiona entorns segurs de telecomunicacions.

L'aposta és radical, però coherent. RIM té una àmplia experiència de trenta anys desenvolupant xarxes de dades mòbils, amb la qual cosa s'ha guanyat un gran prestigi en àmbits empresarials. De fet, BlackBerry és l'únic telèfon autoritzat per als membres de molts governs, entre els quals el dels EUA, atesos els seus alts nivells de seguretat.

En realitat, els BlackBerry només són la punta de l'iceberg de RIM, la materialització d'una companyia especialitzada a crear xarxes de servidors, en la qual la creació del dispositiu de telèfon és gairebé un accident, una necessitat física per poder vendre els seus serveis.

El futur, en el núvol

Una dada il·lustrativa d'això és que el 36% dels ingressos de RIM provenen del pagament per part dels usuaris d'un preu per l'ús d'aquestes xarxes segures en les seves comunicacions.

La idea és limitar aquests serveis a les empreses i millorar els nivells de seguretat de les seves comunicacions, ara que la tendència principal, un cop consolidada la telefonia mòbil, són els serveis en el núvol ( cloud computing ), una paraula que serveix tant d'eufemisme per als servidors interconnectats com de sinònim d'inseguretat i atacs de ciberdelinqüents. És un camp en què ja hi ha moltes empreses treballant, entre les quals HP, IBM i Microsoft. En altres paraules, RIM vol deixar el carrer -la producció de terminals per a l'ús domèstic- per pujar al núvol, que és on va començar la seva història fa trenta anys.

Per aconseguir-ho, compta amb una àmplia xarxa establerta, contactes amb més de 600 operadores de tot el món i un capital acumulat de 2.600 milions de dòlars. A més de dos fantàstics models BlackBerry, el Z10 i el Z30, que, per diversos motius, no han cridat l'atenció de l'usuari domèstic.