EMPRENEDORIA
JÚLIA MANRESA

Birres a Menorca per als diners de Silicon Valley

La primera desacceleradora de ‘start-ups’ es diu Menorca Millenials i aquest estiu n’arrenca la segona edició amb els noms més coneguts del capital inversor

Ricard Garriga, un dels impulsors de Menorca Millenials, "la primera desacceleradora del món" / M. FOUZ Zoom

"Mediterràniament" també podria ser l’eslògan de “la broma” que va inventar-se Ricard Garriga ara fa dos anys a Menorca i que ha aconseguit rascar la butxaca de personatges tan coneguts com l’exconseller delegat de Desigual, el català de WhatsApp o el fundador de Jazztel. El mateix Garriga fa servir la paraula broma perquè sap que un campus de 15 dies per a emprenedors i inversors de capital risc davant el mar de l’illa de Menorca sona a bogeria.

Es diu Menorca Millenials i s’etiqueta com “la primera desacceleradora de start-ups ” del món. Ricard Garriga és un emprenedor barceloní que va treballar diversos anys per a l’Ajuntament de Barcelona en l’assessorament del disseny d’un districte 22@ adequat a les start-ups catalanes. Per fer-ho va viatjar arreu del món i diverses vegades a San Francisco, fins que s’hi va acabar quedant per fundar la seva pròpia companyia, YouNoodle, una mena de xarxa de serveis d’innovació per a empreses amb què també ha viatjat arreu del món i ha organitzat i participat en centenars de concursos d’emprenedoria. De tota aquesta experiència, li va quedar una cosa clara. “Els tractes que mouen més diners del sector no hi eren”, confessa.

Ricard Garriga ha teixit contactes en els seus nombrosos viatges a Silicon Valley, però només una vegada ha pogut fer-la petar amb tranquil·litat amb el fundador de Facebook, Mark Zuckerberg, i no va ser a la vall del silici. Va ser a Palo Alto. “És tot el contrari del ritme frenètic de Silicon Valley, però és on viuen tots els grans i l’únic lloc on pots trobar-te Zuckerberg amb xancletes i comprant tomàquets al supermercat”, explica.

Salvant les distàncies, si hi ha qui compara Barcelona amb el Silicon Valley del sud d’Europa, Garriga i el seu soci, Marcos Martín, han convertit Menorca en el Palo Alto europeu. De vacances per l’illa van adonar-se que alguns dels personatges amb més diners de l’ecosistema emprenedor europeu, o nord-americà, tenen alguna de les cases més espectaculars que hi ha isolades a la segona de les illes Balears. Allà va trobar-hi Martin Varsavsky, fundador de Jazztel i de tres unicorns -empreses valorades per sobre del miler de milions de dòlars-; Manel Adell, exconseller delegat de Desigual, o Di-Ann Eisnor, vicepresidenta de Waze, adquirida per 1.000 milions de dòlars per Google. Tots aquests són ara socis de Menorca Millenials. “No és el mateix tenir un minut per fer un pitch davant de Varsavsky, que tenir 15 dies en un ambient relaxat”, afirma Garriga.

"No és el mateix tenir un minut per fer un 'pitch' davant del fundador de Jazztel, que tenir 15 dies en un ambient relaxat"Ricard GarrigaImpulsor de Menorca Millenials

“Què estan fent aquests bojos a una illa que mouen tants diners?” Aquesta és la reacció que Menorca Millenials ha despertat després d’haver volgut mantenir la primera edició lluny de l’atenció mediàtica. “Primer volíem comprovar que funcionava i l’any passat va ser tot un èxit”, explica Garriga. L’any passat van aconseguir 6,8 milions d’euros invertits per alguns dels 23 socis que formen part del projecte.

Van a córrer o naveguen al matí, hi ha conferències durant el dia i còctels i festes a la nit, però no deixen de treballar. “Per desaccelerar has d’estar accelerat i nosaltres ho estàvem moltíssim, veníem de San Francisco i ens va anar bé poder-nos aturar a reflexionar sobre el negoci”, explica Borja Rossell, un dels fundadors de la start-up de transferències via mòbil Verse, que va sortir de Menorca Millenials amb alguns nous inversors, com Antonio García Urgelés, un exexecutiu de Microsoft i Vodafone, també soci de Menorca Millenials.

Verse va ser una de les sorpreses que García Urgelés va trobar l’edició passada. “Una de les incògnites era veure com s’ho feien les companyies espanyoles al costat d’altres de Londres o els Estats Units”, diu García Urgelés, que confessa que Verse no va quedar per sota en cap cas i per això va acabar posant-hi diners. Tant emprenedors com inversors paguen 5.000 euros de mitjana per assistir als 15 dies de campus de desacceleració. Com a inversor, Urgelés guanya en l’experiència, però també entra en contacte amb uns projectes que han passat un filtre escrupulós i més segurs per invertir -són els mateixos socis els que aproven els últims 20 projectes seleccionats-. “Hi va haver festa i cerveses, però també vam treballar molt”, diu Borja Rossell.