ELENA FREIXA

Bimbo i Panrico, l’enllaç després d’un festeig de 20 anys

Bimbo serà el nou rei de la brioixeria gràcies a l’operació i guanyarà una enorme xarxa de distribució en bars i restaurants

Bimbo i Panrico, l’enllaç després d’un festeig  de 20 anys / IL·LUSTRACIÓ I GRÀFICS: IDOIA VALLVERDÚ Zoom

El festeig que ha precedit la compra de Panrico per part de Bimbo, un dels seus històrics competidors a Espanya, ha sigut tan llarg -gairebé 20 anys- com complicat. Els avatars que han viscut les dues empreses, amb episodis de crisis virulentes i canvis de mans, havien fet impossible aquesta unió fins ara. L’acord preliminar entre la companyia mexicana i el fons Oaktree -propietari de Panrico des del 2012 - uneix el pa de motlle Bimbo i els Donuts de Panrico en un matrimoni molt convenient, segons l’anàlisi d’experts en la indústria alimentària com Miquel Lladó, conseller delegat de Bimbo fins al 2006 i actualment professor de l’Iese. La compra anunciada oficialment aquesta setmana és una jugada mestra per a les dues empreses, segons Lladó, que surten reforçades per plantar cara a la marca blanca, que els ha menjat terreny els últims anys, i també els dóna força per deixar enrere les pèrdues que han anat encadenant els últims anys a Espanya.

Bimbo és el principal productor de pa de motlle al món -un gegant amb 167 fàbriques a 22 països-, fins al punt que molts consumidors quan es refereixen al producte (encara que sigui el de marca blanca) diuen que compren “pa Bimbo”. L’empresa acapara el 41% de la quota del mercat espanyol del pa de motlle, cosa que la col·loca en una posició de clara supremacia en un segment que les marques blanques dominen amb un 47% de les vendes. Per això, amb l’adquisició Bimbo optarà per no quedar-se el pa de motlle de Panrico, que Oaktree mirarà de col·locar a algun altre comprador per no generar un potencial problema amb les autoritats de la Competència que hauran d’acabar avalant l’operació.

Panrico erigirà Bimbo com el gran gegant també de la brioixeria industrial, una assignatura que l’empresa tenia pendent. El seu pes en aquest subsegment està molt per darrere del fabricant de Donuts o Bollycao. Les marques que guanya el grup mexicà amb l’operació són autèntiques joies, líders històrics, tot i que surten d’anys difícils en què han perdut vendes. La nova Bimbo passarà a controlar el 20% del mercat de la brioixeria industrial (vegeu els gràfics) quan fins ara només en tenia el 6%.

Bimbo España va vendre’s les seves fàbriques de brioixeria el 2009, quan, en mans de la nord-americana Sara Lee, passava per moments crítics. El comprador va ser el Grupo Siro, un imperi alimentat per Mercadona, a la qual proveeix de pa i pastes industrials. Siro va seguir fabricant per a Bimbo a més de fer la marca blanca de Mercadona, però ara ja no és així. Segons expliquen a l’ARA fonts del sector, des que Bimbo México va comprar Bimbo España el fabricant de pastes industrials de la companyia és Dulcesol, un altre dels grans actors del sector a Espanya.

Panrico i Bimbo també es complementen pel que fa als canals de vendes. “Bimbo està adquirint tota una estructura de vendes a bars, cafeteries i restauració, on Panrico és molt més forta”, explica Lladó. El fabricant de Donuts té més del 50% de les vendes en aquest canal, mentre que Bimbo té la major part dels seus ingressos als supermercats. Per aquesta banda, l’operació també resulta interessant: “La indústria alimentària globalment tendeix a la concentració per guanyar força negociadora davant dels grans distribuïdors, que ho són cada dia més”, afegeix Lladó, que va ser directiu de Bimbo quan estava en mans de Sara Lee. Sense aquesta unió, alerta, les dues companyies “corrien el risc d’acabar desapareixent”.

En una visita recent a Barcelona, el president del grup Bimbo, el mexicà Daniel Servitje, va assegurar que veia “moltes oportunitats” en espais no atesos al petit comerç d’Espanya. En la mateixa conferència a Esade el mes passat, Servitje va parlar de l’“aposta a llarg termini” que el grup feia a Espanya per créixer a Europa. El grup acaba d’inaugurar una planta a Guadalajara (Espanya) que és la més gran d’Europa per fabricar pa de motlle.

un cop culmini la due dilligence i Competència autoritzi la compra començarà la integració de Panrico a Bimbo. El nou grup sumarà prop de 700 milions de facturació a Espanya i Portugal i una plantilla de gairebé 4.000 persones. Bimbo té 8 fàbriques a Espanya, una de les quals a Granollers, mentre que Panrico en té 7, una de les quals també a Catalunya, a Santa Perpètua de Mogoda. De moment, es desconeix quin impacte pot tenir l’adquisició pel que fa als llocs de treball.

Quota en brioixeria dolça i salada

El grup mexicà té una experiència d’integració recent des que el 2011 va comprar Bimbo España per 115 milions, quan Sara Lee maldava per treure’s la deficitària empresa de sobre. Bimbo va fer una retallada de 300 treballadors i va forçar els seus distribuïdors a fer-se autònoms per fer tornar l’empresa als guanys. La crisi, però, va truncar l’objectiu de la rendibilitat que ara l’empresa confia a aconseguir el 2016, segons va dir el seu president. L’import que Bimbo pagarà a Oaktree no s’ha fet públic, però cal recordar que el fons va comprar Panrico per un euro assumint el deute de gairebé 600 milions quan l’empresa s’abocava a la desaparició després que una sèrie d’errors estratègics del fons Apax Partners la portessin al concurs de creditors. Oaktree es ven Panrico després d’una forta reestructuració amb gairebé 500 acomiadaments a tot l’Estat i una retallada de costos que farà que aquest 2015 deixi les pèrdues per primer cop en set anys.

Al president de Bimbo li agrada dir que quan van aterrar als EUA “venien nostàlgia” als mexicans expatriats. El seu retorn a Espanya també va servir en certa manera per refer llaços familiars. Bimbo España va néixer a Catalunya el 1965 quan Jaume Jorba torna de Mèxic a la terra dels seus avantpassats després de crear amb Lorenzo Servitje i Jaume Mata (també d’ascendència i parents catalans) l’empresa Bimbo a Mèxic. Jorba va fundar-la com un negoci totalment independent tot i posar-li el mateix nom, però els problemes financers van fer que acabés venent Bimbo España a Sara Lee a finals dels 70. Van haver de passar més de 30 anys perquè els Servitje trobessin l’ocasió d’unificar el seu imperi Bimbo comprant a Sara Lee l’empresa homònima a Espanya.