L'ENTREVISTA
ELENA FREIXA

Andreas Spechtler: "Barcelona té el talent i viu connectada al negoci Del cinema"

Barcelona té  el talent i viu connectada  al negoci   Del cinema" Perfil / FRANCESC MELCION Zoom

El gegant mundial de la indústria del so Dolby ha desembarcat oficialment a Barcelona atret pel talent d'un grup de professionals que són ara part del nou centre de R+D inaugurat aquesta mateixa setmana al districte 22@. El vicepresident de la companyia a Europa, el Pròxim Orient i l'Àfrica, Andreas Spechtler, comandarà aquest nou pol de referència dins del grup, que ha detectat a Barcelona un gran potencial per desenvolupar tecnologies en el camp del so cinematogràfic.

Què ha vist Dolby a Barcelona per concentrar-hi part de l'R+D?

Som una companyia global, amb més de 4.000 treballadors, i en el camp de l'R+D busquem els millors talents. Això és el que vam trobar a Barcelona, en l'equip brillant que formava l'empresa llavors anomenada IMM Sound, que vam adquirir l'any passat.

¿En quin camp es concentrarà l'activitat?

Els membres d'IMM Sound eren molt bons desenvolupant sistemes de futur en el camp del so cinematogràfic. Nosaltres estàvem ja treballant en el nostre últim sistema, el Dolby Atmos, que per primer cop aconsegueix un so en 3D. Ells estaven bolcats en el mateix, així que Barcelona és ara mateix el nostre enclavament estratègic, juntament amb San Francisco, en aquesta nova tecnologia.

¿I amb quins efectius comptarà el nou centre?

Ara hi tenim onze persones, però l'objectiu és incorporar-hi més gent perquè hem vist que aquí hi ha talent. L'altre motiu pel qual hem triat Barcelona és perquè la ciutat viu connectada al negoci cinematogràfic. Hi ha Cinesa, el grup de sales de cinema més gran d'Europa, o Kelonik, un distribuïdor de productes cinematogràfics amb qui treballem des de fa temps. Si ho ajuntes tot, resulta que la ciutat té una massa crítica interessant. A més a més, també s'hi creen pel·lícules i recentment també s'han mesclat a Barcelona títols com Mamá i El cuerpo .

El nou sistema Atmos, en què ha participat l'equip català, quines millores aporta?

En els últims anys hem vist l'esclat dels sistemes Dolby 5.1 o 7.1, però ens movíem sempre en les dues dimensions. Amb Atmos el que volíem i el que hem aconseguit és que el so envolti de debò l'espectador. Es poden utilitzar altaveus superiors per generar aquest efecte envoltant, però amb un nivell més baix de soroll, de decibels. A més, el sistema permet seguir el so dels objectes en moviment de manera aïllada, com si cada altaveu funcionés de manera aïllada. És a dir, que enriquim la paleta del creador. De fet, el director Rodrigo Cortés em va dir no fa gaire que hauria rodat diferent la seva última pel·lícula si hagués comptat amb aquesta tecnologia a l'hora de pensar les escenes.

Sona a revolució.

El salt de l'estèreo al surround va ser un punt d'inflexió i aquest serà equiparable. Atmos promet que serà trencador i l'equip de Barcelona és clau per fer aquest pas definitiu al so en 3D i per aconseguir gairebé donar personalitat al so dels objectes. A més, per a la indústria resultarà molt avantatjós, perquè la tecnologia pot adaptar-se tant al sistema 5.1 com al 7.1. Ja tenim estudis que poden mesclar pel·lícules amb Atmos a tot Europa, un dels quals, Soundub,

és a Barcelona.

Quant temps caldrà esperar per sentir el so 3D des del sofà de casa?

No és un problema de velocitat, sinó de qualitat. Calen dos anys més perquè tots els estudis i les grans sales de cinema l'incorporin. Ara mateix només una sala a tot Catalunya -Cinesa Diagonal Mar- té la tecnologia Atmos instal·lada. No és una cosa fàcil, perquè requereix inversions d'entre 20.000 i 80.000 dòlars en funció de la sala.

¿En quins altres camps treballa la companyia?

El futur és mòbil, online . En el camp de l' e-media hi estem molt concentrats, parlant amb tots els actors, com Netflix als EUA i Wuaki i d'altres aquí al mercat espanyol, perquè incorporin la nostra tecnologia. L'avantatge és que nosaltres aspirem a crear el millor so per a cada suport, no a millorar l'existent. Veure una pel·lícula al mòbil no ha de voler dir renunciar a qualitat, i en això estem treballant.

Andreas Spechtler és un apassionat de la indústria del cinema i un ferm defensor del paper que el so juga en les emocions: "Prova de mirar una pel·lícula sense so", desafia. Spechtler és vicepresident de Dolby, empresa líder mundial en tecnologia de so. S'encarrega de dirigir les operacions i la recerca a Europa, el Pròxim Orient i l'Àfrica. A partir d'ara viatjarà sovint a Barcelona per supervisar la feina de l'equip de R+D que treballa des del 22@, que és, juntament amb San Francisco, el cervell de l'empresa en matèria d'innovació de so per a la indústria cinematogràfica. "Al cinema és on comença tot", explica el directiu, que presumeix que Dolby és un gegant únic present a tot arreu. "La nostra tecnologia és a les cinc pantalles: el cine, la TV, el PC, el mòbil i la tablet ".

Vicepresident de Dolby a Europa i l'Àfrica