17/03/2013

'Autògrafs' digitals per connectar amb els ídols

3 min

La passió per la memorabilia ha portat Sergio Rincón a viatjar per tot el món i reunir un miler d'objectes firmats per personatges famosos, des d'actors de cinema fins a cantants i jugadors de la NBA. Empès per la febre col·leccionista, l'any 1997, aquest productor de videojocs va muntar amb la seva dona una galeria a Barcelona on exposaven i venien els seus fetitxes, però la falta de mercat local i el naixement del segon fill els van portar a tancar la paradeta.

Tecnologia tipogràfica

Quinze anys després Rincón ha decidit tornar a la seva afició amb una idea de negoci que li permeti arribar a un públic més massiu: vendre per internet fotografies de celebrities i esportistes d'elit firmades digitalment -és a dir, amb dedicatòries dissenyades per ordinador que imiten la cal·ligrafia dels jugadors, amb el seu vistiplau-. "Algunes empreses dels EUA ja ho fan, però la qualitat d'imitació de la lletra és molt dolenta", explica Rincón, director executiu de MyStarAutograph, l'empresa que va fundar el setembre del 2011 juntament amb el seu amic Tato Martí, durant molts anys directiu de màrqueting a Nike, i Jaume Aymerich, dissenyador gràfic. El fitxatge de Joan Carles Cassassin, un tipògraf reconegut a escala mundial, va ser clau per desenvolupar un programa informàtic capaç d'imitar de manera precisa la cal·ligrafia d'algú. "És un treball minuciós, diu Rincón. La tecnologia, que han anomenat Handtype, és avui el seu core business i el que els permet imitar la lletra de Messi, Ronaldo o Rafa Nadal, tres dels 25 esportistes amb qui l'empresa ha arribat a un acord per gestionar els drets sobre la seva cal·ligrafia.

Emocions barates

A través de la web, els clients poden encarregar una fotografia del seu personatge favorit amb una dedicatòria personalitzada. Les imatges, disponibles en 4 mides, es venen a 19, 39, 49 i 150 euros, respectivament, i vénen acompanyades d'un certificat d'autenticitat que assegura que la dedicatòria digital està feta amb tecnologia Handtype i amb el vistiplau del personatge en qüestió.

"Es tracta d'un producte econòmic i totalment emocional, dirigit a qualsevol persona que vulgui connectar amb el seu ídol", diu Rincón."Volem arribar a un públic massiu i no al col·leccionista de veritat, que no dóna cap valor a una firma digital", afegeix el director executiu.

La start-up es va fundar amb un capital inicial de 650.000 euros, entre aportacions de socis, amics i fons d'inversió, com Inveready (250.000 euros). Els últims 150.000 euros corresponen a l'aportació de GLSE, una empresa coreana especialitzada en gestió de drets publicitaris, amb qui esperen penetrar al mercat asiàtic.

Com els Reis Mags

La web està disponible en quatre idiomes -català, castellà, anglès i portuguès-, però esperen llançar aviat la versió japonesa, coreana i xinesa. "A l'Àsia hi ha una cultura forta del fan, com als EUA", diu Rincón. A part d'ampliar la cartera d'esportistes, MyStarAutograph també vol incloure actors, cantants i personatges d'animació, com per exemple la Hello Kitty, per arribar al sector infantil. "L'objectiu és connectar persones amb els seus ídols, siguin quins siguin", diu Rincón. "És una mica com jugar als Reis Mags; no diem que la firma és falsa, però tothom ho sap".

Des de la posada en marxa del negoci, el setembre passat, han venut en més de 60 països. Aquest any esperen ampliar el mercat a 20 països més i arribar a una facturació d'1,5 milions d'euros. En el futur també preveuen incloure altres productes de memorabilia , com samarretes, tasses i pilotes, però per això serà necessària una segona ronda d'inversió. "El nostre principal repte és convèncer les celebritats que firmin el contracte", diu Rincón. No només és una qüestió econòmica: "Ens hem de guanyar la seva confiança, ja que les dedicatòries apareixen sota la seva firma", conclou.

stats