TURISME
-JÚLIA MANRESA

Atenció, passatgers: vol amb destí desconegut, a punt per embarcar

Waynabox ven paquets de vol i hotel per a dues persones per 150 euros però sense desvelar la ciutat europea de destí fins a dos dies abans de marxar

Atenció, passatgers: vol amb destí desconegut, a punt per embarcar Zoom

Viatjar sense saber on fins a l’últim moment també pot sortir barat. Waynabox és una agència de viatges online fundada per tres enginyers aeronàutics catalans que buscaven una manera divertida i econòmica de viatjar i aprofitar les places que queden lliures tant als avions com als hotels. Venen un paquet de vol d’anada i tornada i dues nits d’hotel per a dues persones a diverses capitals europees; el passatger, però, no sap quina serà la seva ciutat de destí fins a dos dies abans d’embarcar. El preu són 150 euros per persona i si es vol descartar alguna ciutat on ja s’ha viatjat anteriorment s’han de pagar cinc euros més.

La idea va néixer d’un treball de final de màster amb què Ferran Blanché, Pau Sendra i Daniel Jiménez volien convertir en realitat el projecte d’un Interrail aeri. Aquest va ser el projecte empresarial que van presentar a l’acceleradora de Juan Roig, el propietari de la cadena de supermercats Mercadona, que va invertir 100.000 euros per desenvolupar el projecte. A més, en una segona ronda de 250.000 euros que van tancar al març hi va entrar un dels exdirectors comercials de Spanair. “Vam començar a arribar a acords amb les aerolínies i amb intermediaris que ens feien arribar les places buides d’última hora als avions”, explica Blanché, el responsable de producte d’aquesta start-up. Amb aquesta oferta els viatgers no sabien on anaven fins a l’últim moment, però tampoc quan tornaven a casa perquè enllaçaven vols lliures entre diversos països.

Així que van repensar el projecte: “Ens vam adonar que la gent vol saber quan torna”, confessa Blanché. Després d’entrar a l’acceleradora de València, on van traslladar-se ara fa un any i mig, es van convertir en el que és actualment Waynabox. En els últims sis mesos han tingut unes 5.000 reserves i Blanché explica que creixen a un ritme del 20% mensual, amb una facturació d’uns 600.000 euros en el primer any de vida. Ara són 15 treballadors, que es traslladaran aquest mes a Barcelona, on tenen la intenció d’instal·lar definitivament l’empresa per començar l’expansió cap a altres ciutats d’Europa.

Mantenir el factor sorpresa és la clau d’aquest negoci. “Sovint no és el preu del viatge sinó l’aventura de no saber on vas”, explica Blanché. A més, el paquet inclou un conjunt de reptes: llocs o experiències per descobrir a la ciutat de destí que, si s’assoleixen, es converteixen en descomptes per a la pròxima vegada que es faci servir Waynabox.

Aquests tres enginyers no han tingut només la idea, sinó que han desenvolupat l’algoritme que filtra les ofertes de vols i d’hotels lliures i amb descompte per a aquell cap de setmana. Reben les ofertes dels hotels un 20% més barates del que les tenen les agències i d’aquí és d’on en treuen els beneficis. “Bàsicament el negoci està en l’oferta del preu d’habitació d’hotel, més que de les aerolínies, que és un sector menys accessible”, diu Blanché. Tot i que és un procés automatitzat, també intenten personalitzar cada oferta depenent de l’usuari. Per exemple: “Si és una parella podem canviar un esmorzar gratis per un sopar romàntic”, assegura. Blanché explica que els clients més típics de Waynabox són comiats de solter, grups d’amics o regals d’aniversari.