‘RETAIL’
JÚLIA MANRESA

Atenció, client: la botiga ja sap qui ets

Imersivo és un programari per als minoristes que reconeix el client perquè pugui interactuar amb un catàleg digital personalitzat i de mida real

Atenció, client:  la botiga  ja sap qui ets Zoom

Tom Cruise va ser el primer a moure imatges digitals amb el seu propi cos quan va gravar la pel·lícula 'Minority report', de Steven Spielberg (2002). Ara qualsevol de nosaltres podrà fer de Tom Cruise quan entri en una botiga de roba. Pantalles gegants d’alta definició faran de catàlegs a mida real. A més, càmeres i sensors reconeixeran els clients i els ensenyaran peces de roba adients al seu gènere i edat.

La tecnologia que va fer possible la seqüència aleshores futurista de Tom Cruise la va desenvolupar la companyia Oblong, amb seu a San Francisco. Ara un dels seus fundadors s’ha unit a una empresa madrilenya especialitzada en experiència d’usuari i disseny industrial, Mormendi, per crear Imersivo, una 'start-up' que s’està desenvolupant des de Barcelona i que traslladarà 'Minority report' als aparadors de moda.

Fins ara, les grans pantalles amb anuncis lluminosos han publicitat els gegants de les marques multinacionals a places i gratacels de capitals com Londres o Los Angeles. El pròxim pas serà dins de les mateixes botigues, que podran incorporar pantalles de 84 polzades i d’alta definició als seus aparadors a través de les quals els clients podran interactuar amb un catàleg digital dels seus productes i gairebé a mida real.

Serà com si la realitat virtual entrés a les botigues físiques, perquè el sistema operatiu d’aquesta 'start-up' no només permet interactuar físicament amb un catàleg 'online' :a partir de càmeres i sensors de profunditat que utilitzen una tecnologia similar a la dels videojocs, s’activa un procés de reconeixement per paràmetres de gènere i edat que adapta el que les pantalles d’alta definició mostren a la persona que posa el peu dins la botiga.

"De fet, no podem identificar totalment la persona perquè no és legal", explica el director de tecnologia i innovació d’Imersivo, David Rotger. Tal com afirma Rotger, la tecnologia ja permet determinar la identitat d’una persona si aquesta ho ha autoritzat prèviament i hi ha hagut una relació 'online' entre imatge i identitat de la persona. “El programarique desenvolupem determinarà paràmetres de sexe i edat i oferirà un catàleg estandarditzat segons aquestes característiques”, aclareix David Rotger.

Imersivo està acabant els primers pilots per a una futura botiga de Desigual al barri del Born a Barcelona, que ja es podrà visitar aquest octubre, però també exportarà a Londres, per a una de les botigues de Pepe Jeans. Les possibilitats d’aquest sistema van més enllà de les pantalles interactives. També es podrà establir una relació directa amb aquest servei 'online' i fer servir el mòbil com a punter de les pantalles i, fins i tot, fer una compra a la mateixa botiga i decidir si recollir-ho allà mateix o fer que t’ho portin a casa. Dispositius i programaripoden costar uns 30.000 euros.

A més, el mòbil permetrà portar fins al detall el sistema d’identificació, ja que a través d’una aplicació que pot anar lligada a la mateixa marca de la botiga el comprador pot crear un perfil i autoritzar la companyia a utilitzar les seves dades i el seu històric de compres i visites en línia per saber quins gustos i interessos té i mostrar-li un catàleg completament personalitzat un cop entri a la botiga i el sistema operatiu el detecti a través de Bluetooth o wifi. Una altra de les revolucions 'futuristes' d’Imersivo és un dispositiu de compra i distribució mòbil que es podrà posar a qualsevol lloc i que funcionarà d’una manera semblant a la de les farmàcies.

Amb aquesta tecnologia, el poder de les marques creix: tindran una quantitat espectacular d’informació sobre els consumidors en forma de 'big data'. Sabran qui entra a les seves botigues, què mira, què vol comprar i, fins i tot, com prefereix comprar-ho.