Assegurar el negoci contra els canvis de clima

Estius que s'allarguen fins al novembre, pluges torrencials, incendis forestals... El canvi climàtic és un factor que ja ningú posa en dubte i molts negocis més del que ens pensem es veuen afectats. Per què no assegurar aquest risc? Inspirant-se en alguns casos que va veure durant un viatge d'estudis als EUA, Sergi Corbatera va decidir abandonar la seva feina d'analista en una entitat financera per crear la primera empresa espanyola especialitzada en gestió del risc sobre el clima, Fahrenheit Risk International.

"Vaig veure que en les cobertures contra el clima hi havia un potencial de mercat enorme, perquè gairebé tots els negocis depenen indirectament del clima", diu Corbatera, llicenciat a Esade. L'empresa, en funcionament des de setembre del 2012, ofereix als seus clients assessorament i productes financers per cobrir la seva exposició al clima, actuant com a mediadors entre grans asseguradores o bancs d'inversió. "Sóm brokers ", explica Ernesto Akerman, cofundador de l'empresa i antic company de feina de Corbatera a Gaesco.

Esquí, festivals i pluja

Els segments a què es dirigeixen són principalment l'energia, el turisme i l'oci, els esdeveniments a l'aire lliure i la construcció. "No pot ser que una estació d'esquí es quedi de braços plegats quan entre un 10% i un 20% dels seus ingressos depèn de les condicions de neu amb què s'arriba al pont de la Puríssima", diu Corbatera. Partint d'un elaborat estudi financer, calculen el nombre d'ingressos que un negoci percep per un clima advers. Els paràmetres de l'estudi es defineixen segons el tipus de client, analitzant per exemple l'impacte d'una quantitat limitada de mil·límetres de pluja al dia en la facturació. Basant-se en això calculen l'exposició al risc climàtic i la potencial indemnització. La prima oscil·la entre el 5% i el 15% de la màxima compensació.

La inversió inicial ha anat destinada al desenvolupament del sistema i a fer possible l'accés a a la Weather Risk Management Association, WRMA, l'associació que agrupa els professionals de la indústria de la gestió financera de risc climàtic, fundada el 1999. Fahrenheit Risk International és el primer i únic membre de l'associació a Espanya i en general del sud d'Europa. "Ser membre de la WTMA és fonamental per estar en contacte permanent amb el sector i tenir visibilitat", diu Corbatera.

A l'actualitat, tenen en marxa 5 projectes, la majoria de consultoria. "És una carrera de fons. El nostre repte és el desconeixement del seu producte en el mercat espanyol", explica Akerman. El fet de no tenir competència no és una ajuda. "En el fons, preferiríem que sortís algun competidor per fer junts la feina d'educar el mercat", explica Corbatera. "És una feina molt didàctica. La gent és conscient del risc clima, però no reacciona fins que ja és tard. ¿Quantes vegades hem sentit l'excusa «Hem tingut mals resultats per culpa de la meteorologia»? -es pregunta Akerman-. Doncs ja es hora que hi facin alguna cosa! Al mercat hi ha eines útils per cobrir aquest risc".

El mercat de les asseguradores de clima està més consolidat en països com Alemanya i els EUA, especialment en el sector agrícola, un sector que els emprenedors de moment han deixat de banda perquè aquí entren "en competència amb les subvencions públiques", diu Akerman. Una de les primeres empreses a oferir assegurances de clima és The Climate Corporation, fundada per un extreballador de Google, David Friedberg. En el seu camí diari de casa a Silicon Valley, Friedberg es va fixar en una botiga de lloguer de bicis que tancava cada cop que plovia. El 2004 Friedberg va programar un primer sistema per definir les condicions climàtiques normals d'una regió i avui aquest software és la eina més valuosa de l'empresa. The Climate Corporation ha aixecat més de 100 milions de dòlars en capital risc des del 2006 i acaba de ser adquirida per la multinacional Monsanto.