PERFIL
JORDI PLANAS

Assaig i error per competir amb els gegants de la moda

Macson, una empresa familiar barcelonina, segueix els seus plans d’expansió a l’Estat i també aspira a obrir franquícies a l’estranger

Assaig i error per competir amb els gegants de la moda / PERE TORDERA Zoom

Feia temps que perseguia el mateix objectiu i, finalment, l’ha assolit. Domingo Obradors, director general de la firma de moda masculina Macson, obrirà botiga al passeig de Gràcia de Barcelona. S’ubicarà en l’emplaçament que fins ara ocupava la companyia tèxtil Gratacós. Així ho van acordar les dues parts al novembre, i ho faran realitat en els pròxims dies. “Hem invertit més de 200.000 euros en la remodelació del local”, comenta l’empresari.

Aquest tipus de decisions estratègiques, que comprometen els recursos financers de l’entitat, sempre les consensua amb el seu germà Manuel, que també treballa a l’empresa. “Parlar molt entre nosaltres és la millor manera de minimitzar els errors”, assegura. Però això no val per al dia a dia. En aquest cas, considera fonamental no interferir i evitar entorpir els processos: “El Manuel s’encarrega de la part administrativa, i jo, de la comercial”.

Per rodejar-se d’un bon equip el Domingo prioritza l’experiència a la joventut i prefereix el contracte a llarg termini que l’alta rotació del personal. “A diferència de la majoria d’empreses del sector, acostumo a contractar treballadors que tinguin més de 35 anys”, explica. Des del seu punt de vista, “que un venedor conegui el client és fonamental per fidelitzar-lo”, així que dóna prioritat al personal experimentat i ho explica d’aquesta manera: “Una persona adulta que té responsabilitats a casa sabrà entendre molt millor el client”. En això, Obradors és conscient que va a la contra, però no s’immuta. És el camí que vol seguir, no té cap intenció de canviar-lo.

A més de la botiga del passeig de Gràcia, aquest empresari ha obert diversos locals en altres emplaçaments prestigiosos de la capital catalana com, per exemple, l’avinguda Pau Casals. Segons diu, no ho fa pel prestigi i no concep que hi hagi companyies que per obtenir un millor posicionament o imatge estiguin disposades a renunciar a la rendibilitat. “Això només ho poden fer les multinacionals”, diu, sense ocultar que no li agrada l’afany per expandir-se a qualsevol preu. “De tota manera, suposo que es pot interpretar que així s’estalvien una part en publicitat”, matisa. Ell, però, remarca una vegada i una altra que a Macson són molt curosos amb cada una de les inversions que fan i que busquen “recuperar la despesa en només un any”. I amb raó: 42 dels 56 establiments que tenen repartits per Catalunya i Espanya són propis. “Estem obligats a endeutar-nos”, sospira.

L’empresa, per tant, no utilitza la franquícia com un recurs per a la seva expansió fora de Catalunya, on té aproximadament el 25% dels seus locals. A Obradors sí que li agradaria comptar amb aquesta fórmula per mirar de sortir a l’exterior, cosa que han intentat diverses vegades al llarg dels últims sis anys. De moment, però, només han aconseguit desembarcar a Andorra. Segons explica, han arribat a un acord per obrir una franquícia a Algèria a finals de mes i estan en negociacions “molt avançades” per instal·lar-se aviat a Bèlgica. Després continuaran per l’Amèrica Llatina i altres zones que tinguin una certa similitud amb el nostre mercat.

Obradors té moltes ganes d’internacionalitzar-se, però de moment està tot enlaire. A més, té en compte que el 2009 es van truncar unes negociacions per anar a Sud-àfrica que “estaven pràcticament tancades”. No n’explica els motius, com tampoc ho fa amb les converses no reeixides que va mantenir amb uns socis sud-americans per aterrar a Xile i a l’Argentina. D’altra banda, al territori espanyol no tot han estat encerts, i també s’hi han hagut de tancar botigues. De fet, a Madrid han abaixat la persiana dues de les vuit botigues que tenien. “Eren en centres comercials que només obrien els diumenges i quan la resta ha pogut fer el mateix han deixat de funcionar”, explica. Segons diu, l’èxit d’un establiment “no és una ciència exacta”, però assegura que amb l’estructura que ara tenen s’equivoquen menys. “Podem fer proves per veure si hem d’apostar-hi o no”, revela. És el cas de la botiga que van obrir fa tres setmanes a Viella en contra de l’opinió general i que, de moment, “està sorprenent positivament”.

El primer executiu de Macson subratlla que la globalització els ha obligat a créixer a marxes forçades: “O ho fèiem, o els nostres adversaris ens passaven al davant”. Així que estan amb això. Malgrat la crisi, la firma ha seguit creixent de manera sostinguda, amb l’obertura de sis botigues durant l’últim any, i actualment ja factura prop de 20 milions d’euros gràcies a l’aportació d’un equip format per 160 treballadors. L’empresari confia a augmentar aquestes dades per a l’any que ve, al mateix temps que espera posar el punt final a les comparacions entres Macson i Massimo Dutti. “Nosaltres hem augmentat el ventall de la nostra oferta i ells, per contra, s’han estancat en el conservadorisme”, es desmarca.

Domingo Obradors (Barcelona, 1974) es va incorporar a l’empresa familiar ben aviat. Però no ho recomana. “Per poder evolucionar és aconsellable dependre d’una persona objectiva que no sigui el teu propi pare”. Ara per ara, només pot prendre’n nota i mirar de no oblidar-ho per quan hagi d’aconsellar els seus fills.