RETWEETS

Ascensors cap al núvol de les dades

Al món hi ha uns 2.000 milions de vehicles de motor, però el mitjà mecànic que mou més passatgers cada dia no circula sobre l’asfalt, sinó amunt i avall a l’interior dels edificis. Són els ascensors. N’hi ha 12 milions en funcionament, amb 7.000 milions de desplaçaments al dia per a 1.000 milions de persones. Aquestes xifres no faran més que augmentar: s’estima que durant els pròxims 30 anys 3.000 milions de persones es traslladaran del camp a alguna ciutat, i quan arribi l’any 2050 el 70% de la població mundial viurà en zones urbanes, en edificis de pisos que són cada vegada més alts: la quantitat de gratacels s’ha triplicat des de començaments de segle.

Com que el temps és un dels recursos més escassos de la nostra era, la disponibilitat dels elevadors és cada vegada més crucial. Es calcula que els ascensors del món -880.000 dels quals són a Espanya, el tercer país amb més unitats, superat només per la Xina i els EUA- estan aturats per avaria un total de 190 milions d’hores cada any. Per això interessa optimitzar-ne el manteniment: la firma alemanya ThyssenKrupp, tercer fabricant mundial per darrere de la nord-americana Otis i la suïssa Schindler, ha presentat un programa per equipar amb sensors connectats a internet tots els seus ascensors nous i fins al 80% dels ja instal·lats, cosa que li permetrà anticipar-se a les avaries i reduir a la meitat els períodes d’inactivitat, per guanyar fins a 108 segles de disponibilitat cada any.

El sistema de ThyssenKrupp fa servir la informàtica cognitiva del núvol Azure de Microsoft per decidir, a partir de les dades transmeses pels sensors, quins ascensors necessiten manteniment preventiu. L’anàlisi de dades massives és un segment en ebullició: els servidors Watson d’IBM es fan servir per pronosticar el rendiment de jugadors de beisbol o l’efecte de la meteorologia en la facturació d’alguns negocis, i preveure com evolucionarà la cotització d’una empresa segons el tipus de comentaris que la mencionen a les xarxes socials.