CONSUM
Barcelona

Aproximar artistes i particulars a la xarxa

Dues arquitectes de València obtenen 320.000 euros d'inversió privada per llançar Arttroop, un portal de compravenda d'art

Aproximar artistes  i particulars a la xarxa / DANIEL GARCIA-SALA Zoom

L'Aitziber Irisarri i la Raquel Bernal treballaven juntes al mateix despatx d'arquitectes a València fins que va arribar la crisi i van haver de pensar una nova manera de guanyar-se la vida. El seu interès per l'art i el fet de moure's en un entorn creatiu els va permetre detectar que molts artistes amics seus tenien problemes per donar-se a conèixer, així que se'ls va acudir muntar una plataforma web que ajudés a promocionar i vendre obres d'art. El setembre del 2011 les dues arquitectes van presentar el seu projecte a un concurs de start-ups organitzat per l'acceleradora d'empreses Business Booster i van ser seleccionades per passar cinc mesos en una incubadora de València per desenvolupar el pla de negoci. L'estada els va permetre aixecar una primera ronda d'inversió de 320.000 euros d'inversors privats, incloent-hi un préstec de La Caixa i de l'Institut Valencià de Finances, i el març de l'any passat van llançar la web d'Arttroop amb una cartera de 400 obres provinents d'artistes de tot l'Estat. Avui ja tenen una cartera de més de 5.000 usuaris, o arttroopers , entre particulars i artistes, i han tancat algunes transaccions.

Sector estancat

"Tothom sap que l'art és un sector en què és difícil guanyar diners, però creiem que podem ajudar a vendre, tant a artistes com a galeries", diu Irisarri, que també es professora de dibuix en una facultat d'arquitectura de València. La plataforma permet a l'usuari penjar fotografies de les seves obres de manera gratuïta i té un sistema sofisticat de validació per assegurar que les obres exposades tenen prou qualitat. El preu de les obres oscil·la entre els 50 i els 25.000 euros, tot i que el gruix de les vendes es concentra en les que costen al voltant de 500 euros, assegura l'emprenedora. Arttroop s'encarrega de la gestió del transport i el pagament, i es queda una comissió del 10% per cada transacció. "No volem ser només un portal de gestió de compres, sinó que promovem l'artista a les xarxes socials, creem contingut al nostre blog, organitzem concursos, etc." , diu Irisarri. Arttroop també intenta facilitar la recerca d'obres d'art per mitjà d'etiquetes i categories i promou la comunicació tu a tu entre artista i comprador.

Negoci global

Actualment hi ha disponibles obres de més de 20 països i esperen incrementar-ne el nombre des que han llançat la plataforma en anglès. La majoria de les obres són d'artistes particulars, però Irisarri diu: "No ens tanquem al fet que galeries i museus puguin vendre aquí les seves col·leccions".

L'any 2011, el mercat espanyol de l'art va registrar unes vendes totals, entre galeries i cases de subhastes, de prop de 300 milions d'euros, i donava feina a unes 11.000 persones, segons xifres de la Fundación Arte y Mecenazgo. Les xifres són baixes si es comparen amb la resta de països europeus. Entre el 2002 i el 2007 el mercat de l'art espanyol va créixer més d'un 200%, però aquest creixement s'ha estancat en els últims anys a causa de la crisi i l'impacte de la pujada de l'IVA al 21%.