E-HEALTH
-GEORGINA FERRI

Aprendre a operar per internet

L’empresa AIS Channel ofereix gratuïtament cirurgies en directe per a metges de tot el món i a través de la xarxa

Aprendre  a operar  per internet / FRANCESC MELCION Zoom

L’HUGO DE LACY, amb només 25 anys, ha sigut un dels tres finalistes del premi del Círculo Ecuestre al Jove Empresari Rellevant per a la Societat, i ha guanyat una beca Google pel projecte que ha ajudat a impulsar: AIS Channel (Advances in Surgery Channel). “És la primera companyia digital que ensenya a operar a través d’internet, a temps real i de la mà dels millors cirurgians del món”, resumeix.

El model AIS Channel és el model de Google: fan accessible la informació (i la formació) als cirurgians de franc. “Com a usuari no pagues res, i a canvi treballem un model basat en la publicitat, traiem els diners de la gent que els té, la indústria mèdica”, assegura.

Fill i germà de cirurgians, l’Hugo va crear aquesta plataforma digital quan va saber que pocs metges podien accedir als congressos que freqüentava el seu pare. “En aquestes trobades com a molt hi ha 1.000 professionals, i en la nostra última cirurgia en directe vam tenir 10.000 usuaris únics de 84 països diferents”, explica.

Llicenciat en administració i direcció d’empreses per Esade, l’Hugo De Lacy va treballar en una consultora de l’àmbit de la medicina i hi va constatar que “només el 5% dels cirurgians del món accedeixen a una formació adequada”. Per això va crear aquesta plataforma que connecta les marques de la indústria (sovint empreses tecnològiques) amb els cirurgians. En un primer moment, oferien les conferències dels congressos en directe per a tots aquells metges que no podien assumir els costos d’un viatge per anar a una d’aquestes cites. Com a innovació van afegir una cirurgia en streaming, i van comprovar que era el moment de més audiència. D’aquí va sortir la idea de retransmetre en directe per internet operacions que fan cirurgians prescriptors.

“Tothom hi surt guanyant”, assegura. La publicitat en el món mèdic és obsoleta i AIS Channel ofereix a les marques el canal online. La indústria fins ara només arribava als cirurgians a través d’un estand en un congrés (on anaven uns quants privilegiats) o a través dels visitadors mèdics. Una opció molt costosa en temps i recursos. Ara pot arribar a baix cost i en una hora a milers d’usuaris, dels quals l’empresa de l’Hugo ho sap tot. Per poder entrar a la plataforma i tenir accés a la formació, els cirurgians s’han de registrar: “Ho sabem tot, d’ells: el perfil professional, l’experiència, la formació prèvia, a quin hospital treballen... Amb nosaltres la marca coneix el mercat, i aquest també és el valor que li oferim a la marca”.

Preguntat sobre l’ètica del model basat en la publicitat, l’Hugo és contundent: “Mai obliguem el cirurgià que fa l’operació, el prescriptor, a utilitzar un aparell que ell no utilitzaria. Les marques saben quin instrumental fa servir cada metge i decideixen si poden estar interessades o no en el patrocini”.

La proposta de valor per als usuaris inscrits a la plataforma també està clara. Accedeixen a formació gratuïta (a canvi de les seves dades), i per tant una formació de la mà dels millors, “dels Messis de la cirurgia”. Una manera de reduir la mala praxi o el malbaratament de recursos per falta de formació. “A més, poden fer preguntes en directe a través d’un xat; les més interessants les entrem al quiròfan i el metge les respon in situ ”, afegeix l’Hugo.

A més, les cirurgies també es poden veure en diferit, en vídeos sota demanda. “Ens interessa tenir molt de trànsit a la web, molts usuaris, però també la recurrència. Els cirurgians entren 7 vegades al dia a la nostra plataforma i s’hi estan més de 17 minuts de mitjana; pel que fa a la recurrència estem per sobre de Twitter o LinkedIn”, explica.

AQUEST PROJECTE TÉ potencial de creixement i d’escalabilitat. De moment, només s’aplica a dues de les branques de la cirurgia digestiva (la bariàtrica i la colorectal), però es podria ampliar a qualsevol altre tipus de cirurgia o a qualsevol altra branca de la medicina. “És el futur de la medicina”, diu l’Hugo, que també afirma que hi ha barreres d’entrada prou potents per evitar que el model sigui copiat per altres: “La qualitat és la nostra principal barrera d’entrada. Seleccionem com a prescriptors els millors cirurgians de cada país i fem una aposta per la qualitat en les imatges. No som el YouTube de la cirurgia. Treballem amb empreses tecnològiques de qualitat”.

Hugo De Lacy prefereix no parlar de la facturació de l’empresa, que amb prou feines té dos anys de vida, atenent la confidencialitat, però assegura que tenen una despesa important en inversió i que el següent pas és la realitat virtual: “Som una empresa amb un model de negoci basat en l’esponsorització de la indústria, i això ens permet reinvertir en noves eines de formació com ara les ulleres de realitat virtual”.

L’Hugo aconsella als nous emprenedors que se centrin en mercats que fan soroll, “aquells dels quals la gent parla, com ara l’economia col·laborativa o l’ e-health [salut electrònica]”. També assegura que el més important és envoltar-te dels millors: “Si t’envoltes de gent millor que tu i et focalitzes en aquests dos sectors, no tindràs sostre”, sentencia.