COL·LECCIONABLES
Empreses 08/06/2014

Aprendre economia a través dels cromos de futbol de Panini

Els adhesius de l’àlbum del Mundial 2014 són una lliçó sobre estadística i la presumpta eficiència dels mercats

The Economist
2 min

ENCARA FALTEN DUES setmanes per a la Copa del Món, però per a petits i grans d’arreu la cursa per completar l’àlbum de cromos de Panini Brasil 2014 ja fa temps que ha començat. L’empresa italiana [amb fàbrica a Torroella de Montgrí] ha produït àlbums per a les Copes del Món des de Mèxic 1970; l’edició d’aquest any té 640 adhesius per col·leccionar. Amb tot, el mercat dels cromos no és només per als nens, sinó que també serveix als microeconomistes. Aconseguir omplir cada forat és una primera lliçó de probabilitats, d’estadística, de les lleis de l’oferta i la demanda, i de la importància de la liquiditat.

A l’hora d’encetar l’àlbum, el primer cromo té unes probabilitats totals de ser necessari. Però a mesura que els espais s’omplen, les possibilitats d’obrir el sobre i trobar-hi un cromo nou es redueixen. Sylvain Sardy i Yvan Velenik, matemàtics de la Universitat de Ginebra, asseguren que s’haurien de comprar 899 paquets, un rere l’altre, per completar l’àlbum. Panini diu que tots els cromos s’imprimeixen en la mateixa quantitat i es distribueixen aleatòriament.

El 2010, Sardy i Velenik van jugar el paper de reguladors del mercat comprovant la distribució dels adhesius per a un àlbum de 660 cromos venut a Suïssa durant aquella edició del Mundial. Amb una mostra de 6.000 adhesius, esperaven trobar cada cromo 9,09 vegades de mitjana. Van fer la prova per veure si aquesta xifra oscil·lava gaire i van trobar que la distribució coincidia amb el que esperaven. Aquestes proves estadístiques cada cop es fan servir més per detectar la fixació de preus i les pràctiques anticompetència en els mercats reals.

Però comprar un paquet rere un altre seria ineficient per a la canalla, i extremadament car per als pares. La solució és crear un mercat per a col·leccionistes on poder intercanviar els cromos. Així, un nen que té l’adhesiu més preuat entén de sobte el poder del subministrament limitat. La teoria que els mercats són plenament eficients suposaria un problema per a Panini, ja que vendria menys cromos. Afortunadament, com en tots els mercats, l’actitud no és estrictament racional.

stats