Apple no sap què fer amb els beneficis

El dia de Sant Jordi, mentre aquí ens dedicàvem a decidir quins llibres són mediàtics i quins no, Apple presentava els seus resultats empresarials del primer trimestre de l'any natural, el segon del seu exercici fiscal. Entre gener i març, l'empresa va vendre 37,4 milions d'iPhones i 19,5 milions d'iPads. Potser les xifres us impressionaran més si us dic que equivalen a 17.300 telèfons i 9.000 tauletes per hora. La facturació total del trimestre va pujar un 11% i es va situar en els 43.600 milions de dòlars. Però els beneficis, un dels indicadors que més exciten els inversors, van ser de només 9.500 milions, que suposen un descens interanual del 18%, el primer en gairebé una dècada. El motiu principal d'aquest descens té un nom: iPad Mini. Gràcies a la versió compacta de la tauleta, la quantitat total d'unitats venudes ha pujat un 65% en un any, però mentre que Apple ingressa 613 dòlars per cada iPhone i gairebé 1.400 per cada Mac, el preu mitjà dels iPads ha baixat fins als 450 dòlars. A Wall Street no els acaba de fer el pes: la cotització de l'empresa en borsa ha baixat un 30% en un any i ha perdut 287.000 milions en capitalització, un 44% des del màxim històric que va registrar al setembre. Tampoc ajuda a confiar en Apple que el 70% de les seves enormes reserves d'efectiu -145.000 milions de dòlars- es trobin fora dels EUA, gràcies a l'èxit internacional dels seus productes, i que l'empresa no els pugui repatriar sense haver de pagar un 35% a Hisenda, fins al punt que està considerant endeutar-se localment.

Els ingressos d'iTunes s'han disparat: la botiga de contingut digital ha facturat un 30% més que l'any anterior, i funciona com un rellotge en el seu paper d'impulsar les vendes de dispositius. Parlant de rellotges: Tim Cook, CEO de l'empresa, ha anunciat que Apple prepara nous productes, però no en veurem cap fins a la tardor (el nou iPhone) o l'any que ve.