BLANCA PALACIÁN I MILLÁN VÁZQUEZ

Apple no convenç els accionistes

Aquesta setmana, Apple va publicar els resultats de l'últim trimestre del 2013: 7.500 milions de dòlars de beneficis, un 8,6% menys que en el mateix període de l'any passat. En el total del 2013, el benefici net d'Apple es va reduir un 11,2% fins als 37.037 milions de dòlars, enfront dels 41.733 milions de dòlars obtinguts el 2012, mentre que els seus ingressos van créixer un 9,2%, fins als 170.910 milions de dòlars.

Entre juny i setembre, Apple va vendre 14,1 milions d'iPads, per sobre dels 14 milions que va vendre un any abans, i un total de 4,6 milions de Macs, enfront dels 4,9 venuts en el quart trimestre del 2012.

Certament, el quart trimestre del 2013 ha tornat a ser un èxit aparent per a l'empresa, que ha aconseguit xifres rècord en molts dels seus productes. No obstant això, els accionistes de la companyia no es van mostrar convençuts. El valor en borsa va caure ni més ni menys que un 7,9% (cada acció es va situar en els 507 dòlars), davant del que podríem qualificar com uns resultats decebedors.

Apple va presentar resultats i previsions mixtes malgrat un exitós llançament de l'iPhone 5S. El principal problema és la previsió d'ingressos per al segon trimestre fiscal, que s'ha situat 3.000 milions de dòlars per sota del que s'esperava.

Així, Apple va ser aquesta setmana el principal protagonista de la sessió a Wall Street. Després de presentar resultats, liderava les pèrdues a l'S&P 500, a causa del fet que els analistes consideraven febles les seves previsions per al trimestre vinent. Els responsables de l'empresa van presentar uns números aparentment impecables en els quals destacaven els 51 milions d'iPhones i els 26 milions d'iPads venuts. Sembla que ni tan sols aquestes xifres rècord eren suficients per als analistes, que esperaven que Apple arribés per exemple als 55 milions d'iPhones venuts.

En aquestes xifres va quedar reflectida la dependència d'Apple en el seu negoci mòbil: més d'un 70% dels ingressos depenen de l'iPhone, mentre que els iPod (2% addicional) a poc a poc han anat desapareixent del carret de la compra dels usuaris.

Apple afronta un 2014 que podria confirmar definitivament aquesta tendència, com afirmen els seus responsables, a no haver lluitat per una quota de mercat més gran o, si més no, pels accionistes. L'objectiu d'Apple és el de fer bons productes, que es distingeixin de la resta i donin un valor a l'usuari, però potser això ja no sigui suficient en un mercat amb tantes alternatives més econòmiques. Tot i així, no sembla que Apple estigui disposada a entrar en una guerra de preus en què la resta de fabricants ja estan implicats amb terminals molt competitius i amb un marge de benefici que no interessa a la companyia.