Apple té més targetes que ningú

Què és un client en l'era digital? Les grans empreses d'internet ens impressionen periòdicament amb les astronòmiques xifres de milions d'usuaris únics que accedeixen als seus serveis cada dia o mensualment, des d'ordinadors o des de mòbils. Facebook, per exemple, presumeix de tenir 1.190 milions d'usuaris actius mensuals, el 61% dels quals hi entren cada dia. Yahoo en té més de 700 milions. Però, en el millor dels casos, només una petita part dels usuaris d'aquests serveis en són clients, és a dir, paguen alguna cosa. La resta, com s'ha dit repetidament, són el producte que es ven als seus autèntics clients: els anunciants.

Les empreses de comerç electrònic, en canvi, sí que poden comptar com a clients la pràctica totalitat dels seus usuaris, des del moment en què fan alguna transacció. Amazon, la botiga digital més gran del món, té 224 milions de clients que hi han comprat alguna cosa durant els dotze mesos anteriors i dels quals coneix algun mitjà de pagament, majoritàriament un número de targeta bancària. PayPal, el banc digital propietat d'eBay, té 137 milions de comptes que han fet almenys una operació durant el mes passat.

Les dues empreses citades, però, queden molt per darrere d'una tercera: Apple. El fabricant de l'iPhone té registrats uns 600 milions de números de targeta de crèdit, que ha acumulat exigint aquesta dada a tothom que es dóna d'alta en la seva botiga iTunes de contingut digital: cançons, pel·lícules, llibres, aplis mòbils: 16.000 milions de dòlars facturats durant l'any fiscal que l'empresa acaba de tancar. I encara més important: segons recorda Business Insider Intelligence, pràcticament tots aquests clients responen a un perfil de consumidor molt cobejat, el d'algú que ha optat per gastar-se el que costen un iPod, un iPad i un Mac. Amb aquesta base de clients, Apple pot estar molt tranquil·la de cara al futur.