Empreses 15/09/2013

Apple es manté fidel als seus principis

L'empresa presenta dos nous models de mòbil de gamma alta i renuncia a competir amb els 'low cost'

Jordi Sabaté
3 min
Apple es manté fidel als seus principis

Després de la keynote de dimarts passat, no seria agosarat imaginar Tim Cook anant a visitar la tomba de Steve Jobs amb un ram de flors i xiuxiuejar: "No t'hem traït".

Perquè això és exactament el que ha passat amb els dos nous llançaments estrella de la telefonia mòbil mundial: els iPhone 5S i 5C. Són bons, bonics, cars i molt fidels a les línies de disseny i experiència d'usuari que va instituir el fundador d'Apple per als seus productes.

Rèpliques

S'havia especulat molt durant l'estiu sobre si Apple, que certament està perdent una important quota del mercat mòbil davant l'expansió dels Android, es posaria a competir amb els models més de base de Samsung, Sony i LG.

Aquests fabricants han seguit l'estratègia de crear un model de gamma alta i preu elevat per després replicar a mida petita i preu reduït gairebé a la meitat la gamma mini. És la manera que tenen de satisfer els clients que es poden permetre un Galaxy S4 o Xperia Z, i també els que no.

Analistes i inversors esperaven, gairebé desitjaven amb fervor, veure un duo format per un iPhone mini amb una pantalla de 4 polzades i menys prestacions, i un iPhone maxi amb noves característiques, entre les quals una pantalla de cinc polzades com les dels Galaxy S4 i Xperia Z. Veien en aquesta estratègia l'única manera que Apple fos competitiva en el mercat mòbil del futur i no tornés, novament, a quedar com la marca residual i elitista que va créixer a l'ombra de l'imperi Microsoft als noranta.

Adéu al 'mini'

Doncs es van equivocar. O, si volem ser més precisos, Apple no ha satisfet els seus desitjos. Sabien d'on ve la companyia i quina era la filosofia que presidia la ment del seu fundador, una persona tossuda i indestructible en les seves conviccions. Pensaven potser que un cop mort Steve Jobs, el seu successor s'avindria més a les tiranies del mercat, a les demandes dels accionistes, àvids dels beneficis que, per cert, Apple reparteix amb comptagotes.

Però oblidaven unes quantes coses: la primera és que si Apple està a la cúspide del sector tecnològic no és precisament per haver seguit sempre les tendències del mercat, sinó per tot el contrari. Apple ha basculat sempre entre dues postures filosòfiques extremes: liderar el corrent o navegar-hi en contra. Hi va haver un temps, als vuitanta i bona part dels noranta, en què l'empresa no pensava així, i va estar a punt de desaparèixer.

El segon factor que explica que en lloc d'iPhones maxi i mini s'hagin presentat els models 5S i 5C -el segon idèntic en prestacions a l'actual iPhone 5- és que, en realitat, empresa per empresa, fabricant per fabricant i sense tenir en compte el sistema operatiu, Apple és tan bon venedor de mòbils com Samsung. I, no ens enganyem, Apple ven mòbils, no sistemes operatius.

Gran cilindrada

Al sector del telèfon intel·ligent, l'iPhone segueix entusiasmant més que el model estrella de Samsung, encara que sigui només una mica més . Apple no tenia, doncs, per què renunciar a la seva essència i baixar als barris del low cost per seguir venent. Al contrari, s'estima més vendre un model gairebé igual que l'iPhone 5 per 100 euros menys, i un altre molt més potent al mateix preu que l'iPhone 5: 700 euros.

El model 5C té les mateixes característiques que el 5 actual, però canvia el disseny de la seva carcassa d'alumini per una altra de policarbonat que li permet rebaixar el preu en aquests 100 euros. També es guanya en pes, uns 20 grams més, i en dimensions, encara que només un mil·límetre d'ample i de llarg. Aquesta carcassa s'ofereix en diferents colors -verd, rosat, blanc, blau i groc- i amb fundes protectores, ja que el policarbonat no és tan resistent als impactes com l'alumini. Busquen un públic més juvenil i desenfadat. Un dels objectius d'Apple és penetrar en els mercats de telefonia en expansió, com els EUA i la Xina, a partir d'acords amb els operadors per oferir telèfons subvencionats.

Motor turbo

El model 5S manté el preu del 5 però canvia el processador A6 per un A7 amb una arquitectura de 64 bits -com un motor turbo injecció enfront d'un altre de normal-, cosa que fins ara només incorporaven els ordinadors portàtils de gamma alta i les videoconsoles.

Són sis nuclis al servei del mòbil i un setè encarregat de distribuir tasques secundàries de manera racional i així duplicar la seva eficiència energètica.

Es parla de fins a 40 hores d'autonomia de la bateria i també de fins a 56 vegades més potència de processament que el primer iPhone. La seva cobertura és d'alumini i s'ofereix en negre, daurat i platejat.

Alguns analistes apunten que el daurat podria ser una picada d'ullet als mercats asiàtics, menys pudorosos que nosaltres en temes estètics.

stats