RETWEETS

Si Apple fabrica un cotxe serà només un

Segons el Wall Street Journal, Apple té centenars d’enginyers treballant en el projecte ultrasecret d’un vehicle elèctric autònom anomenat Titan. A partir d’aquesta informació s’ha disparat la histèria i la majoria dels mitjans donen per descomptat que el fabricant de l’iPhone té intenció de posar-se a produir cotxes en sèrie, basant-se en el fet que l’empresa va fitxar fa poc el responsable de R+D de Mercedes als EUA i desenterrant anècdotes com que Eddy Cue, el vicepresident d’internet d’Apple, és conseller d’administració de Ferrari.

En realitat, és molt improbable que arribem a veure mai cotxes Apple circulant per l’asfalt. No és que l’empresa no s’ho pugui permetre: una planta de fabricació de cotxes és molt més barata de construir que una de semiconductors. A més, li surten els dòlars per les orelles. L’analista Vala Afshar recorda que amb els 178.000 milions de dòlars que Apple té a caixa podria comprar BMW, Audi, Porsche i Ford. O bé podria adquirir Tesla -el fabricant d’esportius elèctrics de Silicon Valley- i encara n’hi sobrarien per comprar Uber, Twitter, Netflix, Dropbox, Snapchat i SpaceX.

Però si Apple tingués intenció de fabricar cotxes, segur que no hauria permès que la citada Tesla li prengués més de 150 empleats durant els últims mesos, millorant-los un 60% el sou i oferint-los primes de 200.000 dòlars. Per no parlar que vendre cotxes obliga a establir una xarxa de tallers d’assistència tècnica, que sembla més complicat que posar Genius Bar a les Apple Store. Però sobretot és que el negoci d’Apple es basa en els marges estratosfèrics i la fabricació de cotxes és infinitament menys rendible que la d’iPhones: el trimestre passat, Ford va guanyar 835 milions, una misèria davant els 18.000 d’Apple. Per això, si mai arribem a veure el logotip de la poma mossegada en un cotxe serà en el tauler de comandament, controlant les funcions electròniques i d’entreteniment. El secretíssim Titan no és més que un prototip per provar aquestes coses.