RETWEETS

Apple Music, ‘streaming’ en família

La pressa d’Apple per convertir els clients que descarreguen cançons en abonats a l’audició de música en temps real es va fer palesa dilluns en la presentació del nou servei Apple Music: podrà provar-se gratuïtament durant tres mesos, tindrà aplicacions per a Android i Windows i es mostraran anuncis promocionant la subscripció a tothom que compri una cançó a iTunes. Apple treu tota la seva artilleria comercial per rivalitzar amb Spotify, el líder del segment, que aquesta setmana presumeix d’haver arribat als 20 milions de clients de pagament -la meitat dels quals incorporats en l’últim any- entre un total de 75 milions d’usuaris actius.

Però potser el millor argument d’Apple per fomentar l’adopció de Music sigui la modalitat familiar, que amb una única quota mensual de 15 dòlars -13,3 euros, tot i que l’empresa encara no ha indicat quant costarà aquí- permet que fins a sis persones accedeixin al servei. Això representa un estalvi substancial respecte a la modalitat individual de 10 dòlars al mes, i superior a l’equivalent de Spotify, que aplica un 50% de descompte en tots els comptes que cada usuari afegeixi al principal.

A mesura que el contingut digital es vagi fent de pagament, aquestes modalitats familiars seran cada vegada més populars. Compartir la contrasenya d’un servei de música, un diari digital, una llibreria online o un videoclub web entre tots els membres d’una família és útil ocasionalment, però a la llarga no resulta operatiu perquè no permet guardar preferits, escriure comentaris ni compartir enllaços en xarxes socials. Detalls com aquest poden determinar la tria d’un servei, sobretot si és de música, on els catàlegs, la qualitat d’audició i les funcions socials són pràcticament idèntics entre les diverses opcions. A diferència, per cert, del que passa amb els serveis de vídeo a la carta, en què Apple encara no s’ha atrevit a entrar perquè les productores audiovisuals se li resisteixen més que les musicals.