Antonio Castañer: “Aixecar la veu a un empleat no té marxa enrere; a un germà, sí”

Conseller delegat de Castañer

Antonio Castañer:“Aixecar la veu a un empleat  no té marxa enrere; a un germà, sí” / FIRMA FOTO Zoom

Fa mig any vau fitxar un nou director general, Domingo Barrachina, exdirector de retail de Tous a Europa, el Pròxim Orient i l’Àfrica. ¿Voleu fer una aposta forta per l’expansió internacional? Estem en una etapa de canvis. És cert que el director que hem fitxat estava enfocat a l’expansió. Però ja fa més de trenta anys que exportem més de la meitat de la producció a l’estranger. Actualment entre el 75% i el 80% de les nostres vendes són a l’exterior, sortir fora no ha sigut cap resposta a la crisi.

Quins són els mercats clau? Sobretot l’Àsia i, en concret, la Xina. El nostre consumidor objectiu és una dona d’entre 30 i 40 anys, independent, amb estudis, i a la Xina ja hi ha més de 40 milions de dones que inverteixen en viatges i moda per diferenciar-se. Tenim 15 botigues pròpies a Espanya, França, la Xina, el Japó i Hong Kong, i aquest any volem obrir a Singapur, Colòmbia i Xile.

¿Parlem de botigues pròpies o de franquícies? Estem parlant de franquícies, no de botigues de propietat. No volem endeutar-nos per comprar immobiliari i entrar en un negoci que no és el nostre. La nostra estratègia actual es concentra a apostar pels establiments propis i en acords amb grans clients per poder tenir espais personalitzats a les seves botigues. Per exemple, el nostre estand a la botiga Santa Eulalia del passeig de Gràcia ens dóna a conèixer a un públic estranger en un 60%.

Què hi veu un consumidor asiàtic o llatinoamericà en la sabata Castañer? Una sabata mediterrània, amb una personalitat pròpia. Més que una sabata artesanal, ens posicionem com una marca de moda, com els més barats dels cars, així arribem a un públic més ampli. Som el que som, facturem el que facturem, però volem que se’ns vegi igual a tot el món. No fem col·leccions especials per al mercat asiàtic o l’americà. I això queda constatat a la nostra web i en la venda online. Venem els mateixos models a tot el món.

L’any passat vau facturar 24 milions d’euros. Quina proporció representen les vendes a internet? El 10% de la facturació és online, sigui a través de la nostra web o de portals i marketplaces de moda, com Vente-Privée. Aquest tipus de portals donen un coneixement de les nostres sabates a un públic més ampli, que potser abans no comprava moda, amb un poder adquisitiu mitjà.

Quatre germans intervenint en la gestió d’una empresa de sabates. ¿A tots us interessa la moda? Quins són els reptes com a empresa familiar? Jo sóc el menys fashion dels quatre, em dedico a la gestió. La part positiva és la immediatesa de les decisions. A més, aixecar la veu a un empleat no té marxa enrere; a un germà, sí. La part negativa és que de vegades costa diferenciar l’àmbit personal del professional. Per raons familiars mantenim les oficines i la R+D a Banyoles. La producció és 100% estatal, es fa tota en dues plantes d’Alacant, on es concentra la indústria del calçat. Aquí no trobaríem la mà d’obra especialitzada!

És difícil atreure talent a Banyoles? La veritat és que és complicat portar el talent fins aquí, sobretot internacional, Per a la gent de fora, Espanya són dues ciutats, Barcelona i Madrid. Però aquí estem a 20 minuts en cotxe de Girona, hi ha l’AVE, aeroport, bones escoles... Va millorant!