RETWEETS

Amazon vol un exèrcit de repartidors

Hi ha un aspecte del comerç electrònic que em fascina: la logística. És admirable com les empreses de paqueteria s’han posat les piles per satisfer el desig dels consumidors de rebre a casa com més aviat millor els productes físics que acaben de comprar amb un parell de clics, incorporant sistemes perquè els clients ansiosos puguin seguir els enviaments i modificar l’hora i el lloc de lliurament. Això si no són usuaris de PackagePeer, on pagues als veïns perquè rebin els paquets que t’arriben quan no ets a casa. Els sistemes d’emmagatzematge també mereixerien el seu propi article, però avui centrem-nos en l’última milla, la que posa el producte a la porta del comprador.

Només als EUA Amazon es va gastar l’any passat 7.700 milions d’euros en serveis de paqueteria. El seu cost per aquest concepte va augmentar un 35%, més que la facturació. Per això busca contínuament opcions per optimitzar el lliurament, algunes de tan exòtiques com els drons repartidors. Segons el Wall Street Journal, la més recent és On My Way, el nom intern d’una apli per encomanar a ciutadans particulars, a un preu més baix, el transport de paquets des de magatzems secundaris en centres comercials urbans fins a les llars dels compradors. No queda clar com s’ho faran per superar inconvenients com la possibilitat que la persona que recull el paquet se’l quedi en comptes de lliurar-lo.

El més interessant és que Amazon també vulgui apuntar-se a l’anomenada economia col·laborativa. Precisament una de les estrelles d’aquest segment, Uber, ha negociat amb Apple i Starbucks assumir el lliurament a domicili de les comandes que aquestes dues empreses reben per internet. Exactament igual que ja fa a Barcelona amb UberEATS, el servei de lliurament de menjar preparat amb el qual manté ocupats uns quants dels taxistes que havia fitxat, mentre les autoritats es repensen la prohibició de transportar passatgers humans.