Sergio Álvarez Leiva:“Tenim com a clients la NASA, Google Maps o Twitter”

Cofundador de Carto DB, ‘start-up’ de ‘mapping’ i visualització geoespacial

Sergio Álvarez Leiva:“Tenim com a clients la NASA, Google Maps o Twitter” / ARA Zoom

Vas començar a estudiar informàtica però vas abandonar la carrera. ¿Tenies pressa per muntar una empresa?

No, el que passa és que a la universitat m’avorria molt, volia treballar... Llavors vaig conèixer el meu soci, Javier de la Torre, que estava investigant en temes de com ajudar la gent i les empreses a entendre més bé les dades geoespacials i vam començar a col·laborar. La idea era fer recerca, no muntar un negoci, però al final va resultar ser el més pràctic. Es generen moltes dades geoespacials i, si s’analitzen bé, poden servir per optimitzar la presa de decisions. Per exemple, a Twitter, que és client nostre, li interessa saber de què parla la gent a diferents parts del món per inserir segons quin tipus de publicitat. I així vam crear CartoDB, una plataforma que serveix per fer anàlisi i mapes amb les dades geoespacials que ens proveeixen els clients. Tenim més de 100.000 usuaris a tot el món.

Un dels primers clients de CartoDB vas ser el Wall Street Journal, que va utilitzar la vostra tecnologia per fer un mapa durant la nit electoral a les presidencials dels EUA del 2012.

La nostra tecnologia té moltes aplicacions. Entre els nostres clients també hi ha la NASA, l’Organització de Parcs Estatals dels Estats Units, que cada matí pot detectar si hi ha hagut un incendi forestal, o les ciutats de Nova York i Mèxic DF, que l’usen per fer mapes de les queixes dels ciutadans: sorolls, mal estat de les carreteres, multes... I així poden prendre millors decisions de trànsit o de turisme. Els bancs l’utilitzen per traçar operacions fraudulentes: per exemple, si es detecta un pagament amb targeta de crèdit a Nova York i en menys de quatre hores un altre a l’altra punta del món amb la mateixa targeta, és probable que l’hagin robat.

L’any passat vau aixecar una primera tanda de capital de 8 milions d’euros i ara n’acabeu de tancar una segona de 23 milions d’euros en capital B, liderada per Accel Partners. Quina de les dues ha sigut més fàcil?

Cap de les dues! Durant dos anys ens vam estar autofinançant amb diners que guanyàvem fent consultories. Per convèncer els inversors de la primera, en què van participar Earlybird, una firma de capital risc de Berlín, i un grapat d’inversors espanyols, com Vitamina K i Kibo Ventures, el més important era que ja estàvem facturant, ja teníem alguns clients destacats als Estats Units. Així va arribar Accel, que són americans. Avui tenim més d’un 60% del negoci a l’estranger i hem traslladat l’oficina principal a Nova York. A Madrid mantenim el departament de desenvolupament de producte.

¿Competiu amb Google Maps o Waze?

El nostre principal competidor és ESRI, una companyia de Califòrnia que fa més de 40 anys que desenvolupa tecnologies d’informació geoespacial. De fet, Google Maps és client nostre. Waze ofereix una aplicació específica per ajudar les ciutats a millorar el trànsit dels carrers, però la nostra tecnologia té aplicacions molt diferents. A la nostra oficina tenim pantalles en què apareixen els mapes fets amb la nostra tecnologia que aconsegueixen ser més virals, a la gent li encanten els mapes! En diem petamaps, com el de l’itinerari del vol de Germanwings que es va estavellar fa uns mesos als Alps, o els publicats per alguns mitjans catalans durant les passades les eleccions autonòmiques.