CONSUM
ANDREA RODÉS

Aliança per competir amb els gegants de la farmàcia

Les farmàcies del grup Ecoceutics aposten per l'associació per obtenir economies d'escala i millorar la imatge de marca davant la crisi

Aliança per competir amb els gegants de la farmàcia / PERE TORDERA Zoom

La caiguda dels recursos destinats a la salut i l'amenaça de liberalització del sector farmacèutic han obligat les farmàcies a buscar alternatives per garantir la sostenibilitat del seu negoci. Una de les possibilitats és agrupar-se com a centrals de compra o sota una imatge comuna que generi més valor afegit per a l'usuari. El grup Ecoceutics, fundat el 2005 per 19 farmàcies catalanes, ha estat un dels pioners a adoptar aquest model al nostre país, cosa que els ha permès consolidar el seu creixement malgrat la crisi del sector.

"La idea inicial era oferir una farmàcia diferent, més professional, davant la possibilitat d'haver de competir amb grans cadenes multinacionals (com l'anglesa Boots o la nord-americana CVS)", explica Òscar García, el director d'Ecoceutics. El grup té actualment 140 farmàcies entre Catalunya i Andorra, que paguen una quota anual a canvi d'activitats de formació conjunta -des de cursos de gestió fins a seminaris d'internet i aplicació de les TIC- i de beneficiar-se de les economies d'escala en la compra i distribució de productes de parafarmàcia (el preu de venta i el marge comercial dels medicaments l'estableix l'administració).

"Les retallades en els marges vénen de llarg. Avui és tres vegades més car comprar un Danacol al supermercat que un fàrmac per reduir el colesterol", es lamenta García. De mitjana, les farmàcies del grup generen el 70% dels ingressos amb la venta de medicaments, amb recepta o sense, i el 30% restant de productes com higiene, nutrició infantil o cosmètica, tot i que depèn de la seva ubicació.

Diferenciació

Ecoceutics ha volgut posicionar-se com a farmàcies respectuoses amb el medi ambient i promotores de la medicina natural, oferint productes de fitoteràpia, olis essencials, homeopatia o biocosmètica, "un mercat en auge entre el consumidor espanyol, tot i que molt per darrere d'altres països europeus", diu García. També han creat una línia bio de marca pròpia i una targeta de fidelització, que ja té més de 100.000 usuaris, que poden beneficiar-se de campanyes d'educació sanitària o cursos de dietètica, antiestrès o com deixar de fumar.

Assessors de salut

"El farmacèutic ja no pot limitar-se a vendre o informar sobre un medicament. Internet ens ha robat el rol d'experts, així que hem d'assumir el paper d'assessors", diu García. En realitat, "els farmacèutics són els professionals de la salut més pròxims al ciutadà, i a sobre no cobren per aquest servei", afegeix García. Segons el directiu, una solució per sortir de la crisi seria aplicar el model alemany, en què les farmàcies ingressen de l'estat per cada servei o dispensació, en lloc d'anar per marge. Alemanya, amb el doble de població, té el mateix nombre de farmàcies que Espanya (prop de 24.000). "És cert que el sector està una mica saturat, però la cobertura a les zones rurals és molt bona", diu García.El grup Ecoceutics factura al voltant de 100 milions d'euros a l'any i creix un 20% anual en el nombre d'associats.