PAULA SOLANAS

Alejandro Lorenzo: “Ara hi ha més projectes perquè la qualitat de l’emprenedor és millor”

Cofundador i ‘Keycofundador’ i ‘Key Account Manager’ d’El Tenedor

Alejandro Lorenzo“Ara hi ha més projectes perquè la qualitat de l’emprenedor és millor” / PERE VIRGILI Zoom

El maig del 2014 El Tenedor va entrar a formar part del grup nord-americà de gestió de viatges TripAdvisor. No voleu revelar dades sobre la facturació, però aquest any heu duplicat el vostre centre d’operacions a Barcelona, on treballen més de 250 persones. ¿Us sentiu còmodes quan es refereixen a vosaltres com una start-up?

A mi personalment no em molesta. Potser ja no ens podrien dir start-up per la mida que tenim, però nosaltres continuem amb la cultura emprenedora com a part central del negoci i ens hi sentim molt identificats. Abans d’incorporar-nos a TripAdvisor havíem de continuar creixent al ritme que desitjàvem, però per fer-ho necessitàvem recursos. Ens va sorgir aquesta oportunitat i vam veure que, de fet, hi havia moltes sinergies entre els dos projectes. Arran de l’operació som presents en onze països i tenim més de 30.000 restaurants a l’aplicació.

Què voleu canviar en el sector?

El Tenedor va començar a França el 2006, quan jo m’hi vaig incorporar com a soci fundador per crear la versió espanyola. Volem substituir el llibre de reserves de tota la vida als restaurants per un nou sistema de gestió basat en la xarxa. El model de negoci és força senzill; cobrem una comissió de dos euros per cada comensal que fa una reserva i es presenta al local. A més, també facturem a través de les subscripcions al software i un 97% dels clients renova cada any. Per als restaurants som un soci comercial que els dóna visibilitat a internet. Tot i així, encara hem de fer molts esforços per canviar la mentalitat del sector i trencar la barrera que els separa del món digital. Si comprem vols o reservem habitacions d’hotel a través d’internet de manera habitual, ¿per què no fem el mateix amb els restaurants? Grups importants com Tragaluz o els germans Roca ja utilitzen el nostre servei.

Ets parisenc, fill de gallecs i llicenciat en biologia. ¿T’imaginaves acabar muntant un negoci en el món de la restauració?

Reconec que he fet una mica de tot i tinc un currículum força atípic per al sector. Vaig estudiar biologia perquè m’agradava, però hi havia poques oportunitats i sempre havia tingut clar que volia emprendre. Aleshores vaig canviar totalment de rumb, vaig entrar en una escola de negocis i per pura casualitat vaig conèixer el Marcos Alves (conseller delegat d’El Tenedor), que em va animar a entrar a l’empresa.

Ara també assessores altres projectes a través de l’acceleradora Seedrocket. ¿Creus que s’està fomentant una bombolla emprenedora?

No considero que ens trobem dins una bombolla. Ara tornem a estar en una fase de creixement important, cosa que fa pensar que tard o d’hora haurà d’explotar, però jo no crec que passi. Simplement ara hi ha molts més projectes perquè la qualitat de l’emprenedor també és millor. Els joves que comencen estan molt més preparats i se’ls ha inculcat un altre tipus de valors empresarials. És innegable que és un sector que està de moda, però als joves emprenedors m’agrada recordar-los que emprendre és molt dur. Quan es parla dels casos d’èxit no s’ha d’oblidar que això també implica molta frustració i sacrifici. Pot ser que treballis i t’esforcis molt però que després els resultats no t’acompanyin i has de ser capaç d’assimilar-ho i tornar-te a llevar l’endemà amb les mateixes ganes.