TELEPAGAMENT
FRANC MARÍN-CAMP

Adéu al drama de no trobar el moneder al cotxe

Abertis, Ferrovial i Itínere s’alien per crear Bip&Drive, un dispositiu que oferirà el telepeatge per a autopistes, pàrquings i gasolineres

Units pel telepeatge. Així estan en aquests moments les tres principals concessionàries d’autopistes espanyoles. Abertis, Ferrovial i Itínere han creat un sistema de pagament electrònic per a peatges i aparcaments amb l’objectiu d’arribar al 10% del mercat a finals del 2015. Batejat amb el nom de Bip&Drive, el dispositiu ha començat a operar fa poc més d’una setmana i representa un pas més en el món del pagament telemàtic amb VIA T, conegut com a Teletac, un sistema que utilitzen més d’un terç (el 38%) dels usuaris d’autopistes de peatges segons diversos estudis.

Abertis, presidida per Salvador Alemany i participada per La Caixa, controla el 50% de la nova societat, mentre que Itínere i Cintra -aquesta última és filial de Ferrovial, que pertany a la família Del Pino- en tenen el 25% cadascuna. En el cas d’Itínere, la concessionària està controlada per Citi.

Bip&Drive té la intenció d’arribar als 150.000 dispositius distribuïts durant l’any que ve. El projecte està en marxa a les vies de pagament d’Espanya i Portugal operades per aquestes tres concessionàries i que representen el 87% dels quilòmetres explotats. Però també es podran fer servir als aparcaments que utilitzen el telepeatge, com els de Saba, empresa presidida per Salvador Alemany. No obstant, la companyia està negociant possibles acords comercials, i a hores d’ara veu possible una aliança amb Sanef (Abertis), que opera a França, segons l’agència Efe. En aquell mercat, la filial del grup català ja disposa d’un sistema de telepeatge que s’anomena Bip&Go.

Fins ara només algunes entitats bancàries disposaven d’una eina semblant en un sector dominat per La Caixa. Però malgrat que els bancs van llançar a principis del 2000 els primers VIA T, Espanya és un dels estats d’Europa amb menys penetració d’aquesta eina. Només quatre de cada deu conductors espanyols l’utilitza, mentre que el percentatge s’enfila fins al 90% en els viatgers portuguesos i supera el 80% en el cas dels italians. Amb tot, els països nòrdics són els pioners del telepagament, des que Noruega va aplicar amb èxit aquest servei a la ciutat de Bergen el 1986.

Bip&Drive permet als conductors pagar el peatge de les autopistes de manera automàtica i electrònica, sense haver d’aturar el vehicle. El dispositiu es col·loca al parabrisa del cotxe i envia el cobrament de la quantitat a pagar a l’entitat financera corresponent.

Però l’acord va més enllà i pretén convertir Bip&Drive en el dispositiu de pagament telemàtic de referència en tot allò relacionat amb la conducció, i canviar el dia a dia dels clients de pàrquings, benzineres i serveis de rentat de vehicles. En alguns peatges regulats per hores de moment no estarà disponible, segons assenyala la companyia. L’expansió de l’eina anirà associada a la unificació de la normativa europea dels sistemes de telepeatge que pretén homogeneïtzar els estàndards que es demanen en aquest tipus d’aplicacions.

L’estratègia comercial està centrada a captar els usuaris potencials que no fan servir mètodes de pagament electrònic quan condueixen. Una de les principals barreres d’ús era, fins ara, el preu. Per aquest motiu, les concessionàries han decidit cobrar únicament una quota de manteniment de 12 euros anuals, i oferir el dispositiu gratuïtament. El mateix servei, a través del banc, ronda els 50 euros anuals.

Les tres grans concessionàries espanyoles esperen que la reducció de preu suposi captar també els conductors que no circulen per vies de pagament amb freqüència. Segons els estudis realitzats per aquestes companyies, el VIA T no es percep com una eina útil per als usuaris puntuals d’autopistes de peatge. Per aquest motiu, Bip&Drive disposa de serveis afegits, com descomptes en aparcaments i carreteres, i posa a disposició dels seus clients una única factura amb l’IVA desglossat per als empresaris.

“La companyia neix amb vocació de servei tant per a usuaris habituals de les autopistes com per a conductors que passen per aquestes vies de forma esporàdica”, assegura en un comunicat el director general de Bip&Drive, Marcelo Levit. Tots plegat fa que la companyia -que no facilita xifres de la inversió realitzada fins ara, com tampoc de la facturació prevista- auguri que el dispositiu serà un èxit.