TECNOLOGIA
J. SABATÉ

Aconseguir usuaris a qualsevol preu

Amazon i Nintendo, disposades a perdre diners  per consolidar-se com a plataformes de referència

Aconseguir usuaris a qualsevol preu Zoom

Jeff Bezos, conseller delegat d'Amazon, és un empresari una mica atípic, una mena de pont entre dues generacions d'emprenedors tecnològics. És 9 anys més jove que Steve Jobs i Bill Gates, però també 9 anys més vell que els fundadors de Google, Larry Page i Sergey Brin. Amb una mica d'imaginació podria ser el pare de Marck Zuckerberg, el fundador de Facebook, amb qui el separen 20 anys.

Bezos és gairebé l'últim supervivent d'una fornada d'emprenedors escombrada per la bombolla puntcom de principis de segle. Els fundadors d'eBay, Skype i fins i tot Netscape viuen ara en el retir -daurat- dels fons d'inversió i de nous projectes de segon ordre; Bezos no només segueix en actiu, sinó que dirigeix una de les grans empreses d'internet.

A la compra de l'usuari

Amazon és la botiga digital més gran del món: juga a la mateix divisió que Apple, Google i Microsoft. Per això sorprèn sentir Bezos admetre tranquil·lament que l'empresa ha perdut 211 milions de dòlars en el tercer trimestre de l'any. L'empresa no tenia pèrdues des del 2003. En aquella ocasió els números vermells van estar provocats per l'adquisició de diverses empreses -Internet Movie Data Base, CD Now, Exchange.com i Alexa Internet, per exemple- amb les quals preparava el desembarcament en el món del comerç de continguts digitals. Era una època d'inversions.

¿Ara també és època d'inversions? En certa manera sí, però avui la inversió no és comprar empreses amb les quals construir una infraestructura nova i més gran, sinó adquirir nous usuaris. El motiu que Amazon hagi passat de guanyar 63 milions de dòlars en el tercer trimestre del 2011 a perdre'n més de 200 milions un any després es diu Kindle Fire HD. Aquest és el nom de la tauleta que Amazon comercialitza a 199 dòlars -en la versió de 16 gigabytes de memòria- i que entre altres coses ha provocat que Apple es retractés de les paraules que un dia va pronunciar Steve Jobs: "No veig lloc per a una tauleta de menys de 10 polzades, i nosaltres no la construirem". L'iPad Mini, llançat fa dues setmanes, té 7,9 polzades; el Kindle Fire HD té un model de 7 polzades i un altre de 8,9 polzades. Així doncs, sembla que sí que és vàlida una tauleta de menys de 10 polzades... Què ha fet canviar els directius d'Apple?

Pèrdues

En principi, encara que Amazon no ha facilitat gaires xifres, les vendes del Kindle Fire HD -que funciona amb una modificació del sistema operatiu Android i serveix gairebé exclusivament per consumir continguts de la botiga d'Amazon- han estat molt bones. Així ho assegura el mateix Bezos, que ofereix una dada aclaridora per confirmar-ho: les pèrdues d'Amazon.

La raó és que els 199 dòlars són un preu de venda per sota del cost de fabricació de la tauleta i, per tant, com més tauletes vengui Amazon, més pèrdues tindrà. Sembla de bojos, però no ho és. De fet, ha provocat la reacció tant d'Apple com de Google, que ha presentat aquesta setmana la seva nova tauleta de set polzades, anomenada Nexus 7. Què és el que espanta Apple i Google, i segurament també Microsoft? Senzillament, que Amazon aconsegueixi comprar més usuaris que ells. És a dir, tenen por que la propietària de continguts digitals més important del planeta col·loqui la seva tauleta al major nombre possible d'usuaris, perquè llavors aquests usuaris només consumiran continguts Amazon i veuran publicitat Amazon . Ja siguin compradors de pel·lícules, llibres, música o qualsevol tipus d'objecte físic: si tenen un Kindle seran clients d'Amazon i no ho seran d'Apple, Google, Microsoft ni de cap altre.

El missatge de Bezos és clar: "Podeu fabricar el millor maquinari del món, però si no teniu cura del contingut no tindreu cap client a llarg termini". Apple té bon maquinari, Microsoft presumeix de bon programari, però en el sector dels continguts no són rivals per a Amazon, que en canvi té una tauleta simple que, tot i que ara li dóna pèrdues, a llarg termini pot tornar amb escreix la inversió.

Nintendo Wii U

Aquesta mateixa estratègia la fa servir Nintendo amb la seva nova consola de videojocs Wii U: assumeix que donarà pèrdues -costarà entre 299 i 349 euros a Espanya- fins que es compensin amb la compra de videojocs, i quan això passi -si és que passa- voldrà dir que haurà retallat un bon tros del pastís que ara es reparteixen Sony i Microsoft amb les seves poderoses PSP i Xbox.

Nintendo preveu vendre durant la campanya de Nadal uns cinc milions d'unitats, però la seva aposta és més arriscada que la d'Amazon. Alguns analistes la consideren una maniobra kamikaze d'una empresa veterana que, després del triomf passatger de la Wii -i malgrat ser la propietària de títols tan populars com Super Mario Bros - ha tornat a decaure i podria desaparèixer.