MÀRQUETING
JÚLIA MANRESA

Accés restringit a l’‘smartphone’ només amb invitació

OnePlus One és un mòbil amb les mateixes prestacions que un iPhone, però exclusiu i a meitat de preu

ON L’HAS COMPRAT? M’hi han convidat. OnePlus One és un smartphone que només es pot adquirir si algú que ja el té t’envia una invitació. Es tracta d’un telèfon amb les mateixes prestacions -o millors- que un iPhone 6, però amb sistema Android, càmera Sony i costa la meitat.

Els seus creadors són una start-up xinesa nascuda el 2013 que ha crescut de 30 a 700 treballadors en l’últim any, que acaba d’obrir mercat a 17 països més dels que ja tenia a la llista. No se centra només en el mercat asiàtic, sinó que ven un 30% als Estats Units i gairebé el mateix percentatge a Europa. “La seva estratègia de màrqueting és tan elegant com intel·ligent i perfectament coherent amb el seu target ”, explica Filiberto Amati, consultor i expert en màrqueting.

EL FET QUE d’entrada només puguis comprar el dispositiu a través d’una invitació té dues raons de ser: d’una banda, busquen un consumidor sofisticat i jove, que es troba a gust amb l’economia col·laborativa i que vol sentir-se exclusiu, però no per la quantitat de diners que s’hi gasta, sinó per com l’adquireix. “Per a una persona de 40 anys no té cap sentit”, explica Amati.

És una estratègia selectiva. L’exclusivitat d’aquest producte no està en el seu preu. “No busquen un usuari que presumeix d’un Rolex caríssim d’últim model, l’objectiu és un consumidor jove, que vol sentir-se part d’un grup i que, a més, té un mòbil poc comú, més barat i de més bona qualitat”, detalla Amati.

D’altra banda, és una política d’empresa igual d’intel·ligent. Per desenvolupar-se d’una manera sostenible només venen el que poden fabricar. “És poc comú, si no és en economia de petita escala; jo ho anomenaria a ssembly to order”, explica el consultor. Això els permet reduir moltíssim la inversió de capital perquè només produeixen el que vendran. Aquesta ha sigut la clau per al seu creixement.

Ara ja estan en procés d’expansió i han pogut consolidar un model innovador i selectiu. Per això fa un mes que cada dimarts obren l’accés a la compra del OnePlus One a tothom a través de la seva web i només durant 24 hores. Això només ho fan als països on ja s’ha consolidat, com la Xina o els Estats Units. A cada nou mercat que obren comencen primer amb aquest “accés restringit”, només per als que tenen invitació. Un iPhone està a l’abast dels que se’l poden permetre. Un OnePlus One podria arribar a més butxaques, però ha aconseguit ser encara més exclusiu.