FINANCES
TONI GARGANTÉ

Abertis manté 1.300 milions per invertir

El grup aconsegueix autofinançar les inversions del 2012 amb la venda de participacions no estratègiques

Salvador Alemany presideix Abertis / FRANCESC MELCION Zoom

La multinacional d'infraestructures ha aconseguit aquest any arribar al primer lloc mundial en la gestió d'autopistes amb la compra del negoci de la constructora Obrascón Huarte Laín (OHL) al Brasil i a Xile. En total, gairebé 7.400 quilòmetres de vies de pagament gestionats.

El grup presidit per Salvador Alemany ha tancat aquesta operació i l'adjudicació dels túnels de Vallvidera i del Cadí (Tabasa) no només sense augmentar el nivell d'endeutament, sinó rebaixant-lo.

I per si no fos prou, Abertis compta encara amb 1.300 milions d'euros a la caixa per a futures operacions, fruit dels recursos que genera l'activitat ( cash flow ) més els diners que provenen de les vendes realitzades.

La clau de la reducció del deute i de l'elevada liquiditat ha estat que la compra dels actius d'OHL s'ha consumat amb intercanvi d'accions (l'autocartera d'Abertis s'ha buidat, ha passat del 10% al 0,8%, amb possibilitat de tornar a créixer) i 200 milions que s'han desemborsat en la concessió a Xile. Aquest intercanvi de títols s'ha combinat amb la venda de participacions no estratègiques del grup, que només aportaven prop del 17% de la capitalització a la borsa i que, en canvi, han incorporat 1.700 milions de liquiditat, amb unes plusvàlues totals de 630 milions.

Venda d'Eutelsat

Abertis va vendre en dues operacions a principis de l'any 2012 el 23% de la participació que manté a Eutelsat (per un total de 1.365 milions), i més tard també es va desprendre del 15% que disposava a la concessionària portuguesa Brisa, per 312 milions d'euros.

El grup català encara és present en el capital d'Eutelsat i ha anunciat diverses vegades que vol sortir totalment del capital de l'empresa de satèl·lits per reforçar la seva posició a Hispasat.

El deute net del grup s'ha reduït dels 14.590 milions que tenia el 2009 als 12.200 milions que preveu mantenir el 2013, cosa que representa una evolució, de les sis vegades l'ebitda (benefici abans d'impostos i amortitzacions) de fa tres anys a les 4,7 vegades del setembre passat.

Més a curt termini, només en un any, i tenint en compte les adquisicions explicades, Abertis ha rebaixat la relació del deute amb l'ebitda de les 5,1 vegades a les esmentades 4,7 vegades. En total, Abertis ha destinat 2.235 milions a reduir deute des del 2011, segons les últimes presentacions dipositades a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). A més, el grup de gestió d'autopistes ha mantingut la retribució a l'accionista.

Per a l'any que ve, Abertis vol mantenir el nivell del deute en una qualificació de BBB. I això s'aconsegueix vigilant de prop l'endeutament, segons va explicar Salvador Alemany en la convocatòria nadalenca anual. En tot cas, la prioritat en els plans de creixement per a l'any que ve se centra a integrar les concessions incorporades del Brasil i de Xile, més enllà de noves adquisicions en el segment d'autopistes.