ELS MERCATS
BLANCA PALACIÁN I MILLÁN VÁZQUEZ

Abertis compra i guanya

La situació del deute a Espanya ha arribat al seu límit. L'aixeta s'ha tancat i l'accessibilitat als diners s'ha complicat. Del total del deute espanyol, gairebé el 20% és deute públic o de l'Estat, i el 80% restant és deute privat, és a dir, d'empreses i famílies. Les empreses comencen a notar la falta de recursos econòmics i han de buscar noves solucions.

Ja hem vist durant l'any diverses estratègies utilitzades per grans empreses espanyoles internacionalitzades, com la de vendre part del seu negoci offshore per finançar una porció del seu deute.

La constructora OHL ha seguit el mateix camí que Santander i Telefónica, i ha venut part de les seves filials a l'estranger. En aquest cas, OHL ha venut la societat Partícipes del Brasil, a través de la qual controlava el 60% d'OHL Brasil, al grup Abertis i al fons canadenc Brookfield. A canvi, OHL ha rebut un 9,995% del capital d'Abertis i 10,7 milions d'euros en efectiu, alhora que la concessionària catalana ha assumit un passiu de 504.100.000 vinculat a OHL Brasil.

A més, OHL va rebre aquesta mateixa setmana 26,9 milions d'euros corresponents al dividend a compte distribuït per Abertis respecte a aquest 9,995% adquirit, que se suma al dividend que ja va rebre per la participació que ja tenia a la concessionària catalana (5,2%) des del mes d'abril passat.

Abertis s'ha fixat com a objectius per a l'any 2013 integrar els actius adquirits al Brasil i Xile, identificar noves eficiències operatives, enfortir el balanç i la posició financera de la companyia, així com optimitzar la seva cartera. Per OHL, aquesta injecció de líquid l'ajuda a sanejar part del seu deute i sobretot, a millorar el compte de resultats corporatiu de cara al tancament de l'any.

D'altra banda, l'operació de compra permet a Abertis aconseguir un altre objectiu estratègic: convertir-se en el principal grup d'autopistes del món, amb una gestió de 7.300 quilòmetres. El Brasil significa, a més, diversificació geogràfica, i redueix el pes d'Espanya i França en el seu cistell de concessions, així com un rejoveniment d'aquest cistell. Les noves autopistes aportaran un rendiment brut d'explotació pròxim al 70%, una xifra certament elevada.

Després de conèixer la notícia, Abertis es va revalorar a la borsa un 1,20% i intentarà acabar l'any amb saldo positiu. De la mateixa manera que la majoria d'accions espanyoles, Abertis es troba amb un retorn des de principis d'any de gairebé un -5%. Amb aquesta estratègia, és possible que aconsegueixi recuperar el terreny perdut i endinsar-se en una espiral alcista davant les expectatives de creixement després d'aquesta adquisició. Podem esperar altres revaloracions a llarg termini.

Millán Vázquez i Blanca Palacián són analistes de borsa.